[OZ-CONTEST] WPX CW OZ4CG SO(A)AB LP

Carsten OZ4CG oz4cg at live.dk
Mon May 27 07:30:06 EDT 2019

Hej alle

Hermed resultatet efter en sjov og anstrengende weekend med WPX-contest og familiefødselsdagskomsammen.

Det er vist mange år siden, der har været så gode forhold på de høje bånd - 10m vrimlede jo med stationer i dagtimerne, og selv om der ikke var så mange DX-stationer imellem, var det dejligt at kunne plukke næsten 100 stationer på 10m.  Også 15m var fin her.
Desværre gik jeg nok for tidligt i seng søndag aften, for jeg kan se hos jer andre, at der kom godt hul igennem til NA og SA, men der var jeg bare "brugt op"!  (Man er jo ikke 70 længere...)

Men  af gode DX'er fik jeg dog 9H2HO,  TI7W, ZF1A, ZR2A/4, JT5DX, KP2, KP4 og PJ4, så lidt var der.  Ingen JA eller BY, stationer, selv om de lå med pæne signaler, men der var ikke hul igennem den anden vej, desværre...

Det blev ellers en noget turbulent start på test-weekenden, da jeg i ugen besluttede, som supplement til min G5RV, at forsøge at få etableret en LongWire antenne med en automatisk antennetuner (CG-3000) som jeg har haft liggende i nogle år, og med en tråd fra tagvinduet  op i - og lidt ned ad - flagstangen.  Tuneren kan klare alle bånd fra 160 til 10m, så derfor skulle jeg kunne blive QRV igen på 15m og også på 160m.

Det gik også fint med at få monteret tuneren inden for tagvinduet i chacket, få monteret jordforbindelsen, og få antennetråden  ud og op i flagstangen, og de første afstemninger gav gode resultater.  Dog kunne den ikke afstemme 30m, hvor der gik masser af HF i såvel radio og PC, men det gjorde jo ikke noget for at køre test.

Desværre klumrede operatøren (jeg) så med en utilgivelig "Fejl-40" på et tidspunkt, og fik sendt 100W ud på 30M, så både PC og skærm blev helt selvlysende - og allerværst: Logprogram og stationen stod åbenbart af, og kunne ikke længere fungere. Tror I jeg blev både trist og rasende?? Ja!

I min kvide skrev jeg til Jørgen, OZ8AE, som har været meget hjælpsom med råd og dåd vedrørende etablering af tuner og antenne, og heldigvis fik han slået koldt vand i blodet på mig, så jeg efter en mere systematisk gennemgang af logprogram og station kunne konstatere, at det tilsyneladende kun er Keyeren, der er stået af. Den laver alle tegn om til prikker! Stationen fejler ikke noget, og PC og logpropgram heller ikke!  Nu skal jeg så bare have fat i et nyt nøglemodem snarest muligt, men det er jo ikke noget uoverkommeligt problem!  Og først og fremmest have lavet en GOD  jordforbindelse!

Eneste konsekvens blev så, at alt skulle køres manuelt under testen, og det skulle jeg selvfølgelig lige vænne mig til. Men det var god træning!   Og jeg fik da mange gode QSO'er på 15m og 160m på den nye antenne!

Hvorfor belemrer jeg nu jer med denne sørgelige historie?? Fordi jeg lærte, at det allervigtigste ved antenner er  GOD  og EFFEKTIV  JORDFORBINDELSE!!  Og som Jørgen, 8AE, også har påpeget: Masser af ferrit på ledningerne omkring PC m.m.!   Af skade bliver man klog - men sjældent rig, siger man jo!

Nok om det nu!

Tak til Henning, 5Q6EE, Nils Bo, OU2W, Jørgen, OV3X, Ole, OZ2TF, og holdet ved OZ5E for QSO'er.

På genhør i næste CW-test. (Forhåbentlig med en fuldt fungerende N1MM...)

Best 73 Carsten / OZ4CG