[OZ-CONTEST] OZ0B Marconi Memorial SOABHP

Søren Kristensen skris at mail.dk
Sun Jul 5 12:23:38 EDT 2020

Marconi Memorial Contest

Min første deltagelse i denne test. Den havde egentlig lav prioitet men efter en uge (uden radio) i sommerhus, kunne jeg mærke at jeg trængte til at køre contest. Samtidig ville jeg også gerne pudse formen af, som forberedelse til den kommende HQ test.

Jeg besøgte ARI's hjemmeside (den italienske udgave af EDR) og gjorde min research. Jeg kunne konstatere at det var en alle-mod-alle test, hvor det gav 1 point pr QSO + 1 multiplier pr DXCC land. Javel ja - så gælder det altså om at få skrabet en masse Mults sammen, så man har noget at gange af. Det er lige noget der passer mig. Jeg elsker at jage Mults.

Sidste år var indsendt ca 650 logs incl checlogs og det var langt overvejende EU stationer. Så ikke meget DX jagt at forvente, desværre. Men pyt, de giver jo også kun 1 point ligesom alle de andre. Det højeste antal Qs der var kørt var 1000, så man kunne forvente en rimelig god aktivitet. Målsætningen blev, at køre 500 Qs / 70000 point. Så kunne jeg nemlig drille Jørgen OV3X med at jeg havde fået flere point end han fik i 2019, he he.

Start kl 1400 og så bare derudaf. Der var godt gang i den og jeg valgte at holde mig ude af slagsmålet på 20m og istedet luske rundt på 10m og 15m efter mults de første par timer. Som vanligt kunne jeg se at jeg kom laaangt bagefter de andre OZere på OnlineScoren. Her gælder det om at have is i maven og tro på at man nok skal komme tilbage i kampen. Det gav en masse gode Mults og OZ2TF røg også i nettet på 10m - tak for point. Selv en fin lille RUN blev det til på 15m.

Videre på 20m kl 1630 og nu skulle der laves nogle point. Det gav godt og jeg kørte RUN flere gange, men det var som om at efter 20 Qs så stoppede festen hver gang og så var det bare ud og jage igen med S/P. Det mønster fortsatte hele testen igennem - der var ikke rigtigt deltagerne nok til lange RUNs. Over på 40m og 80m da mørket kom og der var også noget at hente. Selv 160m kunne give lidt Mults indimellem.

Kl 0200 ebbede det ud, så jeg snuppede en lur indtil kl 0330. Så var det op og køre med båndstøvsugeren på 40m en times tid og da det tyndede ud igen snuppede jeg en bonus-lur på en time.... Op igen kl 0600 sharp og så på med arbejdstøjet. De sidste rester på 40m kom i loggen og 20m vågnede op. 15m gav lidt ekstra om formiddagen men 10m kom desværre aldrig igang igen.

20m trak læsset resten af testen. Der var hele tiden lidt at lave, men ingen sved på panden på noget tidspunkt. De sidste par timer lå jeg og boksede med SE4E, DR7T og N2KW på OnlineScore og med 1 time tilbage af testen, kunne jeg se at jeg skulle finde nogle point et sted. Det blev ikke på 20m, det var helt sikkert, så jeg besluttede at give 40m chancen. Der plejer at være godt med DLer til at give de sidste point. Stille og roligt fik jeg fisket de sidste point hjem til en god placering på OnlineScore og da OZ3SM hilste på og gav mig en Mult (tak Stephan) lige inden lukketid, så var den hjemme.

Pu-ha, man er træt efter sådan en omgang. Underlig hobby.... Men sjovt - det er det sgu!!! Feks når man kommer igennem Pile-uppen i 1. hug til ZD7BG og PY4HO, og når man kører RUN og 9K2NO kalder ind. Og der pludselig dukker 2 JAer op under RUN når der ikke er åbent til Asien.

Testens tossede kaldesignaler, når man er træt: SN95IARU, 8SØDX og vinderen blev E7/Z35M/P.

Således endte det:
Band    Q    Mult
1,8      29    16
3,5      75     29
7        178    39
14       283    45
21       77      25
28       38     20
total   680    174
Claimed score 118.320

Fortsat go sommer til jer alle derude i det våde land...

73 Søren OZ1ISY / OZ0B