[OZ-CONTEST] IARU HF HQ-stations 40CW + 20PH @ OZ5E

Søren Kristensen skris at mail.dk
Sun Jul 12 15:04:44 EDT 2020

IARU HF Contest HQ stations
40M CW og 20M Phone afviklet hos Danish Contest Academy OZ5E i Stjær

Jeg kørte som OZ1HQ på 40CW i 2018 og 2019 hjemmefra med simple resultater - ca 500 Qs hvert år. Det skulle gøres noget bedre i år men da Julemanden desværre ikke har været forbi med det ønskede PA-trin + 4 elm beam, havde jeg besluttet at opgradere mit setup, ved at benytte de fede faciliteter hos DCA i Stjær. Der skulle køres 20m Phone, så det passede fint med 40m CW samtidigt.
Rygterne var løbet i forvejen og jeg blev kontaktet af Niels Bo OZ1ETA der foreslog et makkerskab omkring 40CW. NB har mange års contest-erfaring, så det er en af den slags tilbud man ikke siger nej til. Han ville ovenikøbet ankomme på sitet fredag aften og sikre sig at alt var ok. Sådan skal det bare være.
Jeg pakkede en taske med de basale ting: Begali nøgle (til at blære mig med), strips, hovedpude, kaffekrus og jackstik-adaptorer. Det kunne ikke gå helt galt. Jeg medbragte en simpel dipol, der skulle være supplement til den 4-elm Optibeam der sidder oppe i 20m mast. Tænkte at dipolen ville være bedst til EU kontakter, så kunne beamen skyde mod USA.

Jeg lander lørdag morgen og efter et hurtigt summe-møde går vi i gang med forberedelserne, Min primære (læs: eneste ) opgave er at sætte dipolen op i en medbragt alu-mast. Op kommer den og har skyhøjt SWR...... Flot... Den var (selvfølgelig) kontrolleret hjemmefra, men var nu fuldstændig håbløs.... Nå, koldt vand i blodet og ny plan. Andrew OZ1XJ, DCA's tekniske bagmand, mener at den skal flyttes længere væk fra de andre antenner, så vi flytter den til en ny position. Og så kører den selvfølgelig bare!!! Ja, ja, vi er jo eksperimenterende amatører.

Kl. 1400 er vi igang. God aktivitet på både 40m og 20m. Det er stort set kun EU hele eftermiddagen og aften, men de fylder også godt i loggen. 20m Phone-holdet havde en traumatisk oplevelse sidste år, med sølle 542 Qsoer (ialt...) så det skulle overgåes hurtigst muligt. Det blev det heldigvis allerede tidlig på aftenen og så faldt der ro på Phone-folket og de kunne koncentrere sig om at skrabe DXer i loggen. Og det gik forrygende især fra midnatstid og 2-3 timer frem, med et hav af US + diverse godbidder. Når operatøren råber: ALOHA!! så ved man godt at han har en fest derinde!!!

40M rundede også de 500Qs om aftenen, så det kørte bare for drengene. Niels Bo havde meget proffesionelt lavet en vagtplan for os 2. Han havde sat mig på klokken 00-04, så han kunne få sin skønhedssøvn. Det fortrød han senere, da han erfarede at jeg kørte et par hundrede US stationer i netop dette tidsrum.... Så kunne han få alle de dumme tyskere (hans udtryk) og de dumme russere (ja, også hans udtryk), da han overtog radioen klokken 0400, så lærte han det.
Formiddagen gik med venstrehånds-QSOer. Der var ingen sved på panden, ca 1 QSO pr minut. Meget passende, så kan man nå at drikke kaffe + Gl Dansk og fortælle lidt røverhistorier mens man passer radioen,
Slut kl 1400 lokal tid og det var en flok glade operatører der kunne nyde en kold øl i solen.

Der blev kørt følgende:
Bånd    Qs    ITU    HQ    Total
40CW   1404    32    42    334924
20PH    1469    38    49    475977

Samlet resultat for alle HQ stationer kan ses inden længe på www.oz1hq.dk

En fed test - jeg er på holdet igen næste år.

73 de OZ1ISY Søren