[OZ-CONTEST] WPX CW OZ4CG SO(A)AB LP

Carsten OZ4CG oz4cg at live.dk
Mon Jun 1 10:12:23 EDT 2020

Hermed resultatet af pinsens CQ-WPX-CW

Det var lykkedes mig at få den traditionelle familie-pinsefrokost flyttet til fredag aften, så weekenden kunne helliges deltagelse i WPX, men da den traditionelle meny af røget fisk, jo på passende vis skal svømme, måtte jeg desværre natten til lørdag konstatere, at motivationen langt fra var helt, hvad den burde være.....

Nå, jeg kom dog i gang henad 01:30Z på 40M, og der var pænt åbent mod NA, hvor der kom en del DX i kassen.  Efter et par timer trak dynerne dog alligevel så meget, at jeg lod contest være contest, og gik i vandret polarisation.

Da jeg fik øjne ved 9-tiden DNT var der godt gang i 10 og 15 meter, og her kørte jeg resten af formiddagen med rater på 30-40 QSO/tim (S&P) frem til efter frokost, hvor jeg skiftede til 20M, der så blev det primære bånd resten af eftermiddagen - dog med jævnlige afstikkere til 10 og 15M.

Ved aftensmadstid rundede jeg de 400 QSO'er og skiftede derefter til 40M, hvor timeraten steg til 40-50 QSO/tim (og - ikke at forglemme - også pointhøsten, der jo blev fordoblet pr. QSO!) Sidst på aftenen blev det 80M (og lidt 160M), og da jeg rundede de 600 QSO'er besluttede jeg mig for at få nogle timers søvn, med det mål at fortsætte ved 4-tiden, hvor jeg regnede med, at der ville være gode muligheder for DX på 40M igen.

Det blev nu til et par timers søvn mere, og da jeg kom i gang igen, viste det sig, at der ikke var meget DX tilbage - stort set kun EU, men også problemer med SWR på min G5RV, der opførte sig underligt! Ved morgenmadstid ved 08-tiden, fandt jeg så ud af hvorfor antennen var underlig, for den lå på terrassen - blæst ned på et tidspunkt tidligt søndag morgen i det kraftige blæsevejr, så det var ikke underligt, at det kneb med DX'erne.  Det må dog være sket efter kl. 07:09 DNT, hvor jeg fik ZM1A i loggen på 40M!

Det skyldes jo selvfølgelig vor gode ven Murphy, at det lige netop skulle ske midt i testen, men det kan jo ikke overraske!

Nu blev min lille LongWire-antenne, der sidder i flagstangen så pludselig min livline, og det viste sig heldigvis, at den - med hjælp af antennetuneren CG-3000 - klarede ærterne upåklageligt resten af tiden.

Dog var det meget små rater i timen, der kom i loggen i løbet af søndagen, men trods dette sneg antallet af QSO'er sig dog langsomt op til 850 stk sidst på eftermiddagen, og målet om 1.000 QSO'er ialt syntes inden for rækkevidde. Flere forsøg på at få et RUN igang lykkedes dog ikke.

Så det viste sig at blive et sejt træk, for de næste timer blev der kun logget omkring 20-25 QSO/tim, så der ved 21-tiden DNT stadig manglede 50-60 stykker. Motivationen var på samme lave niveau...   Men sørme: Nu lykkedes det at få et rigtig godt RUN igang på 40M,, og oven i købet fik jeg lov til at beholde frekvensen i næsten 2 timer - (ialt 185 QSO'er), så da jeg nærmede mig midnat var resultatet 1.150 QSO'er og over 1.000.000 points!

Jeg havde regnet med at lægge vægten på 20M og især 40M (dobbelt op med points på EU), og det kom til at holde stik med over halvdelen af QSO'erne dér, men det var sjov også at kunne køre næsten 300 QSO'er tilsammen på 10 og 15meter, selv om der var meget få DX'er. Disse bånd har jeg savnet i mange contester....

Tak for QSO og mults på 80, 40 og 10M til: OU2V, OV3X, OZ0B, OZ4FF, OZ7A og OY1CT.   Jeg hørte Henning, 5Q6EE på 20M med et fint signal søndag ca. 16:00 Z, men jeg kunne ikke komme igennem. Det lykkedes heller ikke at høre Steen, OZ8SW eller Jørgen, 5Q2T, trods sked.

Det blev til næsten 28 timer ved stationen med gode op- og nedture, men også en af de tester jeg vil huske!

Nu skal der skaffes materialer til en ny G5RV....

Best 73 Carsten / OZ4CG