[OZ-CONTEST] WAG CW SOAB LP OZ0B

Søren Kristensen skris at mail.dk
Mon Oct 19 16:28:25 EDT 2020

Worked All Germany 2020

Stort set en gentagelse fra sidste års deltagelse.

Jeg kommer i gang lettere forsinket kl 1530UTC og konstaterer at 20m som frygtet/forventet er lukket mod DL land. Cluster melder ellers om fin aktivitet men skippet passer bare ikke til OZ og sydlige SM + LA.
Så igang på 40m med S/P, men der er mange der gerne vil til fadet og som Low Power med en GP er man bagerst i køen.
Efter 45 min bliver jeg træt af at kalde 50 gange pr QSO og flytter til 80m. Her kører tingene noget bedre, jeg kan rent faktisk køre lidt RUN indimellem. Veksler mellem 80m og 40m de næste timer, overvejende på 80m. Lidt multipliers bliver fisket på 20m i graylinen.
Rimelig aktivitet indtil 0000UTC, hvor stilheden sænker sig på alle båndene. Det er som om DL'erne er enige om at nu skal der soves.
Så jeg snupper et par timer på madressen i radiorummet. Op igen kl 0200 og støvsuge en times tid. Og ned og sove et par timer mere.
Starter op igen 0500 hvor der så småt kommer gang i 40+80m. Formiddagen går med at køre 40m og fiske multipliers på 20m. 20m er som 6-meter når det er værst. QSB og 0,0 s-grader. Det er ikke nemt at tjene til føden her.
Jeg oplevede iøvrigt en ny trend. 4-5 gange skete det, at når modparten ikke kunne læse min sendte rapport+serienr og bad om at få den gentaget, var der en anden station der gik ind og sendte MIN rapport til ham. Hm... det er jo snyd og misforstået venlighed. En enkelt gang sendte vedkommende oven i købet en FORKERT rapport!!! For satan da!!
De sidste 2-3 timer var meget, meget lange. Der var ved at være udsolgt alle steder. Og det er simpelthen bare dårligt for moralen at se der er meldt 50 (ja halvtreds) DL stationer på 20m og jeg kan ikke høre en eneste af dem..... øv øv øv. Imens kan jeg se at OH1TM der ligger højt mod nord skovler QSOer ind på både 15m og 20m. Og laver lige 50.000 point på en halv time.
Da den sidste time starter, kan jeg se at mit mål er indenfor rækkevidde. 110.000 point / 500 QSOer står der på sedlen foran mig. Der er en teoretisk mulighed for at det kan lykkes. Jeg har på forunderlig vis lige fisket 5 mult på 15m og 4 på 20m så håbet lever.
Ned på 40m og starte CQ maskinen op på 28WPM. Stille og roligt kommer de sidste tyskere i loggen og da jeg til sidst får held til at gafle 3 Mult mere på 20m er "sejren" i hus.

Jeg havde faktisk 3 antenner i gang på 20m. Min sædvanlige FB33 beam + R5 vertical og så en FD4 dipol i flagstangen. Men der var ingen nævneværdig forskel på dem. Ingen kunne skabe mirakler desværre. 20m var bare det dødeste bånd.....

På CqContest live scoren var der ikke meget gang i den fra skandinavien. Vi var 10 stk LA-SM-OH og OZ.
OU2I Henning kom sent i gang og drillede mig lidt, men blev heldigvis aldrig en trussel. OZ3SM Stephan var heller ikke i krigshumør denne gang.

The Final:
Band     Q       Mult
3,5        247    25
7           170    25
14          31     21
21          11     8
Total     459     79
Claimed 108.783 points (muligvis OZ rekord, nu må vi se efter fintællingen)

I den kommende weekend er det tid til at støve mikrofonerne af. CQWW DX SSB!!! Kom så, gutter!!

73
Søren OZ0B / OZ1ISY