[OZ-CONTEST] WAE CW OZ0B SOAB HP

skris at mail.dk skris at mail.dk
Mon Aug 15 17:35:56 EDT 2022

WAE contest 2022

Det var så 2. gang jeg deltog i denne klassiker. De faste læsere af denne klumme, vil huske at jeg lovede at lære den ædle kunst i QTC modtagelse. Kort fortalt, går det ud på at DX stationen har mulighed for at sende op til 10 "telegrammer" (QTC'er) til dig. En QTC er data på en tidligere kørt QSO, feks 1123 SP1GDK 283. Altså klokkeslet, callsign og sendt rapport-nr. Det tæller som 1 QSO for begge parter, så man kan hurtig tjene 10 QSO point på den måde. Det lyder jo meget nemt, men i praksis er det en nervepirrende ting. Der bliver fyret 10 QTC'er af med mindst 30 WPM, så det er med at spidse ører og være kvik på tastaturet.
Jeg havde øvet mig på den fine side [ http://www.lcwo.net/ | www.lcwo.net ] i ugen op til testen. Jeg kan varmt anbefale siden, hvis man skal træne sine CW færdigheder.
Jeg havde lovet mig selv, samt Nils Bo og Henning, at jeg ville give det et forsøg, så der var ingen vej tilbage. Min fejl rate var pænt stor i de første mange QTC modtagelser, men efterhånden blev jeg sgu lidt bidt af det. Med stædighed kommer man langt og til sidst havde jeg godt styr på det.

Nå, men jeg havde sovet 3 timer på forhånd og var således klar kl 0000 UTC. Startede med at støvsuge på 20m og gik så ellers i gang på 40 og 80m. Tingene kørte stille og roligt, uden jeg fik sved på panden. Skiftede mellem RUN og S/P, det gav ikke rigtig nok respons på RUN, så det endte hele tiden med S/P. Jeg troede faktisk at det var EU stationerne der var de eftertragtede, sådan lidt ligesom SAC, men fik efterhånden en klar fornemmelse af, at det var os (EU) der jagtede DX'erne. Kl 700 UTC kaldte soveposen.

Blev vækket af kones plæneklipper 1,5 time senere og så kunne jeg jo ligeså godt komme i gang igen. Fik for alvor gang i QTC'erne og der kom således masser af QSOer i loggen. Snuppede en lille morfar om eftermiddagen, men holdt ellers dampen oppe. Savnede nogle OZer at lege med på Online Scoren, hvor var i henne?? Henning var i gang som OY7EE, men det var svært for ham at komme igennem som LP station. Der var ellers PA trin nok i den hytte han havde lånt, kunne jeg se på de tilsendte billeder, men han er en meget principfast mand når det kommer til udgangseffekt, hi hi.

Efter en fornuftig aften, røg jeg i soveposen kl 2015 UTC. Op igen 4 timer senere, med et håb om noget 80m DX. Men ak, der var totalt lukket på båndet. Øv øv, det var ellers her de gode multiplier point skulle høstes. Nu er det jo heller ikke ligefrem 80m sæson endnu, men jeg havde håbet på lidt bedre høst. Havde endda brugt hele fredagen på at sætte en ny 40/80m HF2V GP fra Butternut op til lejligheden. Den kørte fantastisk på 40m iøvrigt, så helt spild var det ikke.

Kl 0200 UTC var der ikke mere at lave, så ned i posen igen. Op et par timer senere og støvsuge 40m. 20m åbnede så småt ved 6 tiden, men jeg besluttede at hente rundstykker og hygge lidt med konen over morgenkaffen.
Så gik resten af dagen ellers med en blanding af huslige sysler og intensiv DX jagt ca en gang i timen. Jeg kunne tydeligt se effekten af mine QTCer, da point summen i løbet af eftermiddagen nærmede sig mit mål på 500.000 point. Men, der var alligevel lidt vej endnu, så efter aftensmaden gik jeg full-time i radiorummet. Jeg intensiverede jagten på QTCer og kl 2050 UTC kunne K7QA give mig de sidste 10 QTCer, der bragte mig i mål.

Efter sådan en 48 timers test, er man godt brugt i kroppen og hovedet. Jeg kunne mærke at der skal soves mere næste år, for at holde sig skarp. Og lidt små justeringer i taktikken. Men jeg er super tilfreds med resultatet, selv om der er langt til OZ rekorden, sat af OZ1LO helt tilbage i 1982. 1,5 mill point, 1000 Qsoer og 1600 QTCer!!! Føj da, den bliver svær at slå.

Bundlinjen ser således ud:
Band Q/QTC QSOs Pts Mlt Pt/Q
3,5 QSO 36 36 96 1,0
7 QSO 163 163 135 1,0
7 RQTC 52 52 0 1,0
14 QSO 217 217 136 1,0
14 RQTC 156 156 0 1,0
21 QSO 178 178 120 1,0
21 RQTC 207 207 0 1,0
28 QSO 6 6 12 1,0
Total All 1015 1015 499 1,0

Score : 506.485

Fortsat go (varm) sommer til jer alle derude
73
Søren OZ0B / OZ1ISY