[OZ-CONTEST] Update: Croatian CW OZ0B SOAB HP - The hole story

skris skris at mail.dk
Mon Dec 19 14:33:31 EST 2022

Hm.. på mystisk vis forsvandt den sidste del af min beretning, den skal i da ikke snydes for!!

9ACW 2022

Åh ja, efter sådan en 24 timers contest kan man godt mærke at man ikke er helt ung længere. N1MM siger 19 timer i stolen og det føles også sådan.... Men det var det hele værd!! Jeg havde besluttet at deltage full-time i denne Kroatiske test, så alle sejl var naturligvis sat til. Antennerne fik et eftersyn, da de lige har været begravet i sne og is. Er der iøvrigt noget smukkere end radialer beklædt med is, i solskin?? Spoler og tilpasninger på vertikal antennerne blev renset for det sidste sne og alt blev testet ok med fint SWR. N1MM klargjort og strategien lagt. Målsætning blev , endnu en gang, at slå OZ rekorden (sorry Stephan...) For at være på den sikre side, satte jeg baren højt. 250000 pts var målet og det krævede i omegnen af 700 Qsoer / 160 mults. Hvis der skulle være lidt hvile tid, skulle der køres 40 Qso/timen i alle aktive timer. Godt så. Det var teorien.

I gang kl 1400UTC ved contest start. Masser af aktivitet på 40-20-15 meter. I denne test er det 9A stationer der giver flest point, og DXCC lande giver mults. Kontakter på 160-80-40m giver dobbelt af 20-15-10m. DX giver 3 gange så meget som EU. Et rimeligt klassisk system. Så 40m er The Money Band, som Nils Bo OZ1ETA altid siger. Det er her der skal høstes. Så jeg startede på 40m med lidt afstikkere til 20 og 15 for at få de vigtige mults. Sidst på eftermiddagen kom der også liv på 160 0g 80m, så det gav masser af mults. Der var rigtig god aktivitet, så er det jo en fornøjelse at køre contest. Første "skift" varede 5 timer, så var jeg sørme også klar til en spisepause. Lasagne og alkoholfri øl, det var lige det jeg trængte til.

Efter en times pause, var jeg tilbage igen kl 2000. Så var det ved at være RUN tid, for der skal jo både "mængde og mults" til et godt resultat. Det gik over stok og sten, især 160m gav godt. Her kørte en sideløbende contest (Stew Perry) men reglerne i 9ACW sagde heldigvis at de var ok at køre, så der blev høstet godt her. Der var meget statisk støj på low band, især på 80m, med op til 9 s-grader "støj". Det er ikke hverdagskost her ude på bøh-landet, hvor jeg er stort set aldrig har støj. Men her gjorde jeg en fantastisk opdagelse. Jeg havde forsøgsvis opsat en såkaldt Beverage lytte-antenne til ARRL 160m testen i sidste weekend. Det er et langt stykke 300 ohms twinlead kabel ophængt ca 160 cm over jorden. Den retning kablet løber i, er den bedste lytte-retning. Jeg har valgt 300 grader. Den viste sig desværre at være stort set nytteløs under 160m testen. Øv. Jeg måtte konstatere at kablet ikke var langt nok. Skal være i omegnen af 1 bølgelængde og jeg havde kun 80 meter kabel til rådighed. Hov!! 80 meter??? Det skulle prøves! Og minsandten om ikke den fungerede perfekt til 80 meter! YES mand! Ved indkobling forsvandt alt støj og kun signalerne var tilbage. Et sandt mirakel. Den havde også en god virkning på 40 meter. Ved hjælp af en omskifter boks kan man fase-vende modtage retningen til 120 grader og det fungerede også fint.

Nå, men timerne gik og øjnene blev små. Heldigvis var aktiviteten også stærkt aftagende, så jeg kunne med god samvittighed hoppe i posen kl 0045 UTC. Min score så også fin ud, planen holdt og jeg var ret sikker på at målet var indenfor rækkevidde. Mængden af indtaget cola og kaffe gjorde at jeg vågnede kl 0430. Så kunne jeg jo lige støvsuge båndene. Efter en halv times arbejde var der tømt ud og jeg hoppede i posen igen. Op igen kl 0600. Nu var der begyndende aktivitet og ved greyline, kom der for alvor gang i den. Kl 0715 rundende jeg 250000 point og nu burde jeg kunne slappe af. Men, på OnlineScoren havde jeg flere konkurrenter, der bestemt ikke slappede af. Som nævnt i tidligere beretninger, bliver man grebet af ”kampen” på OnlineScoren og jeg fortsatte derfor i det høje tempo. 10 og 15m åbnede og nu kom der fart over feltet.

Ind og spise brunch og tage et hurtigt bad kl 0930 og så var jeg klar til de sidste 4 timers slutspurt. Der var laaaangt imellem godbidderne nu så jeg kørte skiftevis RUN og S/P mens jeg hele tiden skiftede mellem 10-15-20-40 meter. Her er det fedt at have et transistor PA trin, så man slipper for at tune hele tiden. Afstemte antenner er også et must, ellers løber man sur i tuner indstillingerne på et tidspunkt. 40m lukkede og så blev de fleste kontakter 1-points QSOer, så der skulle hænges i for at holde trit med de nærmeste konkurrenter. Heldigvis havde jeg et stort lager af multipliers, men jeg manglede stadig en del QSOer før det gik op i en højere enhed. Tiden gik hurtigt og så var der kun 5 min tilbage af testen. Alle forsøger panisk at få de sidste Qsoer i loggen og hele båndet syder af aktivitet. I det sidste minut får jeg OX og 4Z i loggen som Mults og så indtræffer det magiske øjeblik hvor alt aktivitet hører op. Alt er stille. Wow, du overlevede sgu endnu engang. Så trænger ørene også til at høre andet end støj, prikker og streger.

Målsætningen blev indfriet – så rigeligt endda. Og denne test kommer på listen over dem der har høj prioritet i 2023, det er helt sikkert.

Claimed scores:

    Band     QSOs     Pts  Cty  Pt/Q

         1,8     121     286   30   2,4

         3,5     154     440   38   2,9

           7     338     984   49   2,9

          14     165     312   57   1,9

          21      84     152   46   1,8

          28      31      64   25   2,1

       Total     893    2238  245   2,5

        Score : 548.310

73 og god jul til alle – det var den sidste test inden juleaften. Husk at deltage i EDRs jule og nytårstester.

Søren OZ0B / OZ1ISY