[OZ-CONTEST] EUCW-160m OZ0B

Søren Kristensen skris at mail.dk
Sun Jan 9 12:21:53 EST 2022

Jeg havde forberedt mig på 2 små tester i denne weekend.

Den første, EUCW-160m, er en lille overset test, jeg har deltaget i nogle
gange efterhånden.

Den afholdes af ”Unionen af Franske Telegrafister” (Wow, det lyder blæret)
og foregår på 160m CW fredag aften 20-23UTC og lørdag morgen 04-07UTC.

Ikke den vilde aktivitet, men alligevel lidt udfordrende. Der kører en
Italiener-test + en Ukrainer-test samtidig og så er der faktisk en del
DX-jægere der står på deres ret til at kalde CQ, så er der OK trængsel på
1810-1840 Khz. Rapporten er RST+navn+klub navn+medlemsnr, så man skal have
ørene og blyanten godt spidset i øvrigt.

Det kørte fint den første time, men så lavede N1MM ballade. Jeg havde godt
nok lavet en notits om det sidste år, men havde ikke lige bidt mærke i det.

Nøjagtig en time efter start, nulstillede den alle multipliers
 Hm
 Altså
mit dublet-check gik fløjten
 Det kunne jeg simpelthen ikke overskue at
fortsætte med, så jeg besluttede at forsøge at finde fejlen i UDC-filen. Jeg
er på ingen måde IT nørd, så det var ikke ligetil. Bare jeg dog havde haft
Henning i nærheden... Men jeg bed tænderne sammen og fandt en
brugervejledning (UDC-editor) der kunne gøre mig klogere.

Og miraklet skete! Jeg fik ændret på et parameter og så virkede det hele
igen. Så aftenen gik stille og roligt med at hilse på alle
telegrafi-nørderne, hvoraf mange tydeligvis kørte med gårdpumpe. Nogen
klarede det bedre end andre
 Kl 2400 lokal tid var der pause og jeg røg i
soveposen, som lå klar på madrassen i radiorummet.

Op igen kl 5 min i 5 lokal tid. Gab. Pligten kalder og det er jo Verdens
Bedste Hobby! Der er heldigvis flere der er stået op, så der kommer da noget
i loggen. Man må køre de samme stationer igen, så nu er vi på fornavn alle
sammen. GM Jean, GM Pierre, GM Jack osv osv. Kl 0500UTC sker det samme så i
igen. Den station jeg lige har kaldt, sender Work B4 til mig. What? Nu igen?
Ja sørme om ikke N1MM igen har nulstillet mine Mults. Så jeg må have fat i
UDC-editor igen og rette lidt mere i filen. Igen sker miraklet, jeg finder
fejlen og alting bliver godt igen. Yes, nu kører det. Ind og lave kaffe uden
at vække familien. De sidste par timer klares i fin stil og jeg kommer i mål
med et resultat der er bedre end de foregående år, så det er bare fedt.

72 Qsoer  + 24 mults gav 4416 point.

Nå, men så er det NRAU Baltic det gælder. Loggen startes op og alt gøres
klar. Jeg er på vej ind for at gå i bad og få morgenmad, da telefonen
ringer. Øv. Det er et vagt-udkald. En tur til Århus. Så kan jeg godt glemme
alt om at deltage i den test. Det var ærgerligt, jeg havde ellers en  plan
om at køre HP i år, så jeg kunne drille 3SM. Men det må blive næste år.
Eller næste test
.

73 til jer alle

Søren OZ0B / OZ1ISY