[OZ-CONTEST] cq 160m cw - OU2V

mail at oz1fjb.dk mail at oz1fjb.dk
Mon Jan 31 14:27:56 EST 2022

Dette års CQ 160m CW skulle ikke være QRP, og ikke QRO, da sidstnævnte
jo efter en tidligere contest sætter mit køleskab i demo-mode. Derfor
måtte jeg tage opgaven op med kun 100 watt og min Cushcraft 160m GP.

Antennen var sat op i december og jeg havde observeret at den lå med fin
swr i ssb-området (ca.1860khz). Derfor ville jeg jo lige fixe det inden
stormen kom. På topkapaciteten som består af 8 strålere/pinde af 120cm
længde, ville jeg så bare monterer 4 stks svejsetråd af 1m. Det måtte jo
bare være det der skulle til, gættede jeg på.

Ned med antennen og på med trådene mens stormen begyndte at tiltage...
op igen med antennen, og sandelig, resonansen var faldet. Men Men Men,,,
100 khz ned. øv, nu lå den på 1780 khz. og min atu i radioen kunne kun
med nød afstemme de nederste 10-15 khz. af 160m båndet.

Vinden var tiltagenden, så at rette det måtte vente til lørdag, mente
jeg. Da lørdag kom var det dog for blæsende, så jeg fortsatte med den
dårlige antenne under hele contesten.

Jeg lagde ud med at gå i seng fredag kl.19.30... og op igen kl.22.40, så
var jeg klar. cndx var ultra fine, til EU. Så da jeg kørte run fik jeg
ganske fine takes i loggen. - det var blot til sidst i testperioden om
søndagen at jeg brugte S/P. Og ganske som Henning, så var der en hel del
østlige stationer som kun havde TX med 5kw og ingen RX. Flere gange
måtte jeg kæmpe om frekvensen.

Ret svage signaler fra Amerika, blev dog kaldt op af 2 stk. fra Canada.

aktiv samlet ca. 15 timer. og her er så resultatet.:

  Band     QSOs     Pts  StP  DXC  Pt/Q
          1,8     583    2959    2   38   5,1
        Total     583    2959    2   38   5,1

             Score : 118.360

Så helt tovligt var det ikke... Idag mandag er svejsetrådene fjernet og
nu er resonansen 1840 khz.. øv, det sku jeg jo have haft i fredags.
vy73 de Lars oz1fjb - ou2v