[OZ-CONTEST] CQ160m CW SO HP ass OZ0B

Søren Kristensen skris at mail.dk
Mon Jan 31 14:52:55 EST 2022

CQ160m

160m sæsonen er i gang og denne klassiker er et must. Desværre havde jeg
ikke haft tiden til at lave forbedringer på setuppet i forhold til sidste
år. Men deltage, det skulle jeg naturligvis. Det er jo den fedeste 160m test
der findes, da det er World Wide og dermed må alle køre alle og der plejer
at være masser af aktivitet. Weekenden var reserveret til formålet, men der
var kommet en familie-middag søndag aften i kalenderen. Ja, ja det går jo
nok, der er som regel ikke meget aktivitet søndag aften.

Tidlig aftensmad fredag og ned i radiorummet. Regler gennemlæses, slagplan
lægges, N1MM sættes op, madras og dyne klar på gulvet og til sidst test af
udstyret. 1900 lokal tid er alt klar og kl 2015 ligger jeg på madrassen. Så
skal der soves. Op kl 2245 og så er jeg klar til CONTEST!!!

Starten går 2200UTC. Masser af EU aktivitet. Jeg kan se på Online Scoren at
bla. Stephan 3SM har meldt sin ankomst. Ikke dårligt, så er der basis for en
lille herre-fight. Vi følges pænt ad det meste af natten. Selvom jeg har
sovet på forhånd, melder krisen sig ca 0500. Men det er ikke en mulighed at
gå til ro, da Stephan stadig er aktiv. Meget aktiv endda
 For satan da, skal
han ikke snart i seng? Ud og have lidt frisk luft og så i gang igen. Der har
stort set kun været EU stationer indtil nu, men kl 0530 kommer den længe
ventede åbning til USA.  14 multiplier kommer i loggen den næste time og det
luner godt på point-kontoen. Solen står op, båndet dør ud og så skal
operatøren sove et par timer.

Dagen går med huslige sysler og jeg får selvfølgelig ikke sovet
.I gang igen
kl 1500UTC. Ikke overraskende er stormen taget til og den er hård ved den 18
meter høje glasfibermast, der er forsynet med 2 x 4 barduner og 4 tråde
monteret helt oppe i toppen. Og en tråd til 80 meter monteret på siden.
Puha, det er mange snore vinden har at lege med. Faretruende ser det ud, men
det må jo bære eller briste. Naturen må gå sin gang – sådan er det med
antenner. Et uventet problem er opstået inde ved radioen. Grundet vindens
indflydelse på trådenes placering, svinger SWR helt vildt. Det er umuligt at
køre med PA-trin, da det hele tiden melder Load Fault, når SWR bliver for
højt. Ja ja, så kører vi da low power resten af testen. Radioen skruer hele
tiden ned og op for output power, så jeg tænker at gennemsnit er 50 watt.

Nå, men det går egentlig meget godt. Men, aktiviteten er en del lavere end
sidste nat. Det giver ikke meget forskel om jeg kører S/P eller RUN. Så det
bliver en laaang nat. Jeg synes at jeg har pænt styr på Stephan, så jeg
snupper lige 2 timers søvn kl 2200. Da jeg vågner, er han fandme kommet
foran igen. Jamen, hvad sker der lige?? Jeg knokler på igen og nu er han
tilsyneladende gået til køjs (kan dog se nu i hans mail at det var hans
antenne der døde) og med en komfortabel føring, snupper jeg 2 timer mere kl
0300, det gør godt. Op igen og vente på graylinen, mens jeg fisker EU
stationer.

Kl 0630 bliver alle signaler meget svage og SWR bliver konstant høj over
hele båndet
.. Så er jeg nok klar over hvad der er sket. Ud og kigge på
antennen og i skumringen kan jeg se at de øverste 2 meter er brækket af
masten og dermed også mine tråde der fungere som tophat. Øv øv øv. Radioens
tuner kan lave et fornuftigt SWR, men jeg fornemmer at jeg har fået mig en
16 meter høj udendørs dummyload. Jeg beslutter at gå i seng.

Sover nogle timer, op i bad og få noget morgenmad. Ud og besigtige skaderne.
Det ser ikke helt skidt ud. Jeg kan flytte rundt på nogle radialer og få
fikseret de fleste af trådene. Min manuelle antennetuner kan nu tune
antennen og Pa-trinnet er i spil igen. Op på hesten som man siger. I gang kl
1400 UTC men der er godt nok ikke meget aktivitet. Og slet ingen DX.
Gæsterne til familiemiddagen ankommer og så forlades radiorummet. Ind og
lave flæskesteg med hele svineriet og masser af rødvin. Humøret er i top.
Smutter lige ned og kører de sidste 2 timer af testen, men det giver ikke
mange point.

Trods alt et hæderligt resultat. Men jeg fornemmer en noget lavere
deltagelse end sidste år. Forholdene var bestemt heller ikke i top.

812 Qsoer

20 stater/provinser

55 DXCC lande

321000 claimed points efter 19 timer i sadlen

73 til alle herfra

OZ0B / OZ1ISY Søren