[OZ-CONTEST] HADX contest OZ0B SB-160m

skris skris at mail.dk
Sun Jan 22 16:03:20 EST 2023

HA DX 2023

Jeg har brugt de sidste par uger på at forberede mit setup til den kommende CQ-160meter contest. For noget tid siden investerede jeg i et Ten-Tec Titan 425 PA-trin og nu skulle det installeres. Der var lige den udfordring, at jeg kun har 1 fase lagt ind i radio-rummet og alene el-varmen, PC+3 skærme, HF-station og lys, var i forvejen lige til grænsen. Så jeg har trukket en separat fase ind, ved hjælp af en 3x1,5 forlænger-ledning. Så langt så godt. Efter fremstilling af diverse coax og phono kabler var Titanen klar til afprøvning. Uha, min dummyload bliver varm, når den bliver tilført 1 KW, men alt så godt ud.
160m vertikalen , en omvendt L-antenne, blev forhøjet med 6 meter, så den (teoretisk) bliver mere DX-agtig. Til sidst blev min Beverage lytte antenne forlænget med 150 meter, så den nu er ialt 240 meter. Den er opsat på bondemandens mark, med retning mod USA. Et smukt syn!!

Et er teori, et andet er praksis. Så jeg benyttede HA DX til at afprøve det nye set-up. Da det kun var 160m det skulle checkes, valgte jeg at deltage som single band 160m.
Lørdag eftermiddag 1646 UTC begyndte de første signaler at indfinde sig, så jeg gik igang. Der var ikke kæmpe aktivitet, men lidt kom der i loggen, med en blanding af S/P og RUN. Jeg kørte flere OZ'ere, men da det er jo HA'erne der giver de gode point, blev de ivrigt jagtet. Jeg kørte ca 30-45 min ad gangen, så var der ikke flere at køre. Efter en halv times pause, kunne jeg så starte op igen. Det kørte som sagt stille og roligt, så jeg havde tid til at sikre mig, at ingen stik eller kabler blev varme. Titanen kørte 1 KW "i tomgang" og den karakteristiske duft af trafo, varme rør og støv bredte sig i rummet. Ved midnatstid var der for alvor laaaangt imellem nye stationer, så jeg besluttede at krybe til køjs. Op igen ved Grayline og støvsuge de sidste, heriblandt OU2I Henning der lige sagde go' morn, og så var den test slut. Alting fungerede perfekt, så nu glæder jeg mig til at det går løs i den kommende weekend.

        Band     QSOs     Pts  DXC  Sec  Pt/Q
         1,8     148     548   32   14   3,7
       Total     148     548   32   14   3,7

            Score : 25.208 pts