[TOEC] Anonymt e-mail

Peter Sundberg sm2cew@telia.com
Sun, 19 Nov 2000 15:51:47 +0100

Nog är det skoj att folk hör av sig... men det bör helst inte ske anonymt.

Dessutom är frågan i brevet inte direkt provocerande utan ett ganska
riktigt konstaterande att man inte kan lägga ut namn utan medgivande.
Alltså torde den som skrivit meddelandet kunna deltaga i en eventuell
debatt utan att bli hudflängd.

Tro mig, PUL (Person Uppgifts Lagen) är nog bland det "oklaraste" som
någonsin skapats. Men eftersom den förbjuder i princip all
registrering/publicering om inte medgivande finns så kanske den egentligen
är ganska enkel att tolka.
Det är bara journalister som får publicera/registrera vad dom vill i form
av personuppgifter.

Alltså, inga listor utan medgivande från de som registrerats.... uj uj uj...

/Peter SM2CEW

At 19:39 2000-11-18 , you wrote:
>Hej!
>
>Vill bara dela med mig av ett av alla "trevliga" mail som dyker upp ibland...
>
>Anonym avsändare med pseudonym "Doctor DX" och e-mailadress:
dr_dx@hotmail.com skriver följande som svar på mitt mail till
TOEC-reflectorn för en knapp vecka sedan (ingen hälsningsfras, endast en
enda mening som meddelande, ingen underskrift och så hela mitt meddelande
citerat):

>- - - - - - - - - -
>
>Är det förenligt med PUL att Du lägger ut namn och call utan tillstånd på
nätet?

>--- o s v ---
>
>- - - - - - - - - -
>
>För det första tycker jag inte det är förenligt med någonting över huvud
taget att skicka anonyma brev/e-mail!

>För det andra - om denne anonyme är "drabbad" av att ha sitt call och namn
publicerat på nätet i den lista jag lagt ut, så är det bara att säga till,
så plockar jag och SSA bort honom/henne. Men vill man vara anonym är nog
amatörradio en felaktigt vald hobby.

>Hur vet denne anonyme om jag har tillstånd eller inte?
>
>Eftersom jag räknar mig själv som journalist i det här sammanhanget, så
gäller inte PUL för mig.

>Den anonyme kan ju fortsätta med sina anonyma mail till Buckmaster, QRZ
och övriga...

>... eller också - ännu bättre - återgå till DX-andet, eller kanske det
allra bästa -  välj en annan hobby, där man kan vara anonym -
frimärkssamlande kanske!

>73 de Janne
>
>(...som inte behöver vara anonym. Jag har ingenting att dölja och jag står
för vad jag säger och skriver)!