[TOEC] SAC2000 problem

Jan-Eric Rehn - SM3CER Jan-Eric Rehn - SM3CER" <jan-eric.rehn@telia.com
Mon, 6 Aug 2001 19:56:31 -0000

Hej!

Efter att jag skickat ut en del UBN-rapporter har jag börjat
få indikationer på att det eventuellt finns en allvarlig bug
i rättningsprogrammet.

Ni som redan börjat titta på era UBN-loggar - titta speciellt
efter hur programmet gjort med multipliers för UA, UA2, UA9
och 9M2. Titta även efter eventuella andra multipliers som
inte blivit "godkända". Den allra senaste CTY.DAT-filen som
alla stora contestprogram använder har legat till grund för
multiplierberäkningen, men det kan som sagt vara en bug som
gör att vissa multipliers inte blir korrekt räknade.

Skicka snarast en rapport till mig om det.

Det här innebär i så fall att de redan utskickade slutresultaten
får anses som PRELIMINÄRA!!!

Om det visar sig vara ett programmeringsfel måste jag köra en
rättningsprocedur igen, sedan EZT gjort nödvändiga korrigeringar
i programmet. Sedan får jag knappa in nya slutresultat.
Det innebär att de flestas slutpoäng i så fall kommer att öka.
Det är väl det enda positiva i det hela... :-)

Jag är också villig att ompröva beslutet om diskvalificering av
de OH-loggar som haft problem med felaktiga sända löpnummer i
sina loggar, om dom kan presentera en korrekt log i efterhand.
Kontakt har inte tagits direkt med respektive utsatt station,
utan diskussioner har enbart förts inom SAC Contest Committe.
Jag har nu insett att det förfarandet har varit fel.

Problemet har varit att de här problemen uppdagades i rättningens
slutskede. Kontakt borde ändå ha tagits direkt med dom inblandade
för att dom skulle få möjlighet att rätta till sina loggar.
Jag har redan haft direktkontakt med ett par av de inblandade och
en av dom har tillskrivit K1EA för hjälp. Vi får se om han lyckas
rätta till det hela.

Har jag gjort fel ska jag naturligtvis rätta till det!

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SAC 2000 Contest Committee Chairman
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Mostly QRV in MS or MM from: SK3BG - SK3HQ - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000