[TOEC] Förtydligande, SAC-loggstrulet

Förlaget Bokverket Förlaget Bokverket" <info@bokverket.com
Wed, 8 Aug 2001 09:45:52 +0200

Igår skrev jag:
---
Felen kan ha uppstått på olika sätt och dessutom är det tydligen olika
loggningsprogram. I nätverkssituationen är CT (har den används här,
trodde inte den stödde SAC) notoriskt känslig för tajmingen; i olika
merge-program etc. TR och andra programs inre konstruktion har jag
ingen aning om. En festlig fråga är ju om operatören är så stressad
att han hör och eventuellt ser programmet sända ett visst serienummer
men inte ser att serienret sedan ändras -- ett enstaka QSO kan man ju
tänka sig men här var det ju hundratals.
---

Jag missade att lägga till  "...eller om det skett efter QSOt något
senare när opr är koncentrerad på något annat. Eller om det skett i
loggbearbetning efter testen. "

Och sen var det ju både för MOMT och MOST-stns som felet uppkom.
Funkar inte nummerserierna olika (ursäkta att jag inte är uppdaterad
på reglerna, kör så sällan MOMT i SAC, hi.  På SK0UX råkade vi en gång
ut för ett otäckt fel i CT i WPX. Ett bands nummerserie kom fel och
sedan går det absolut inte att rätta till det. Vi bootade alla
datorerna i nätverket flera ggr. Och det är lätt hänt, det krävs bara
att man råkar komma åt bandbyteskommandot. Jag tror inte EA har ändrat
det.

Men alla orsaker ändrar inte på ansvarsidan som jag skrev ovan.

73,
Göran/DRD

--
TOEC on the Web:          http://www.qsl.net/toec/