[TOEC] SV: ARRL DX Logg-deadline

Jan-Eric Rehn - SM3CER Jan-Eric Rehn - SM3CER" <jan-eric.rehn@telia.com
Wed, 21 Mar 2001 18:54:39 -0000

Hej!

Låt mig återigen göra en sak klar - jag driver ingen officiell webbplats för världens samtliga contests!!!

Däremot försöker jag, så gott jag kan, i mån av tid, tillgång till testregler m m publicera regler med datum och tider samlat på ett ställe. Nederst på varje sida på webbplatsen finns ett datum angivet, när informationen är uppdaterad. På regelsidorna finns dessutom källan angiven och när den informationen är uppdaterad. I den mån jag hittat en webbplats (eller flera) som handlar om just den tävlingen, så redovisar jag också en länk dit. Länkar finns både på regelsidan och i själva kalendern. Jag försöker också ta reda på vilka contestprogram som fungerar för resp. test.

Allt detta är gjort för att DU SJÄLV kanske lättare ska kunna hitta information om just den test du tänkt köra! Det är DITT ANSVAR att kontrollera den information DU har i din hand!

Jag kan inte tänka åt dig - DET MÅSTE DU GÖRA SJÄLV!

Om jag själv skulle ha olika regler i min hand (eller på skärmen) för en test jag skulle vilja köra, så tittar jag naturligtvis först på vilka regler som har senaste publiceringsdatum. Därifrån bildar jag mig själv en uppfattning om vilka regler som borde vara giltiga. Om all information överensstämmer är ju allt frid och fröjd. Om den inte överensstämmer - det är då DU måste avgöra vilken information som är mest relevant!

Jag försöker inte skylla på någon annan, om jag inte "orkat" göra i ordning resultaten och skickat iväg dom till arrangören under de tre, fyra veckor som brukar stå till förfogande. Med dagens användning av dataloggning, så kan resultaten vara klara för att skickas via e-mail inom några minuter efter tävlingens slut. Vad är då anledningen att vänta i en månad eller mera och sedan bli upprörd över att man läst "fel" information?

Att ha 30 dagars frist eller mera innan man ska skicka in sin logg är en kvarleva från "forntiden", när man fick sitta och manuellt kolla sina dupes och renskriva loggen. Det oerhört tråkiga efterjobbet slipper man ju idag, om man loggar via contestprogram i datorn.

Jag blir oerhört irriterad när jag blir "påhoppad" av fel anledning (och dessutom i två mail med samma innehåll). Den här "besserwisser"-attityden att ständigt leta fel och brister på andra är inte trevlig.

Däremot blir jag väldigt glad över tips typ: "Jag såg att dina regler du har publicerat är lite gamla. Jag hittade en länk till ..... där du hittar senare regler" eller "Den här länken till ..... verkar inte fungera, men jag har hittat den här länken i stället... Kanske du kan byta ut den som är fel?" eller "Skulle du inte kunna ha ..... på dina sidor? Jag hjälper gärna till med info".

DET är positiv "besserwisser"-attityd och den välkomnar jag!

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SAC 2000 Contest Committee Chairman
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Mostly QRV in MS or MM from: SK3BG - SK3HQ - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000