[TOEC] Amphenol inte bra

Mobile.Mats.Persson@wfp.org Mobile.Mats.Persson@wfp.org
Wed, 14 Nov 2001 09:33:09 +0100

Hej,

     Annars kan det ju vara fel på de billigare typerna?!

     Det har hänt flera gånger att vi fått inkompatibla PL259 från diverse
     stora företag i SM och även från diverse säljare runt på fieldday
     ställena. Jag misstänker att en del SM amatörer ovetandes lyckats
     installera dessa typer i både antenner och korskopplingspaneler. Om
     allt är köpt på samma ställe så fungerar det ju just då men inte när
     man bygger om stationen och hittar andra kontakter.

     Vi köper ca 1000 kontakter om året och för att få tag på amphenol
     bland andra grejer vi behöver så åker jag varje år från Uganda till
     Dayton just för att köpa allt det. Vi har aldrig haft dåliga amphenol
     kontakter men jag har sett en hel hög med andra billliga inkompatibla
     kontakter. och de är helt oanvändbara pga av att stigningen i gängan
     är helt fel.  Har hittills inte hittat en Amphenol som inte fungerat
     mot våra radio apparater och antenner av Australiensiskt märke.  Och
     det bästa av allt de passar perfekt mot RG-213.. Ja RG-213 av något
     känt märke , för annars varierar t om kabelns mantel i diameter.

     Smaken är väl som baken, delad, misstänker jag.

     Jo vi öker till Dayton även om det kostar en hel del för vi sparar
     3000 Dollar på varje trip jämfört med att beställa det.... Efter att
     min biljett är betald.. Otroligt men sant.

     73 de Mats 5X1Z