[TOEC] Amphenol inte bra

Bengt Falkenberg bengt.falkenberg@swipnet.se
Fri, 16 Nov 2001 00:45:55 +0100

Hej igen,

Nja, PL kontakter av god kvalitet fungerar kanske "bra" upp till flera hundra MHz, dock under vissa bestämda förutsättningar. Att dom är korrekt monterade och ingår i en anläggning som har bra anpassning och att kontakterna sitter monterade i ÄNDPUNKTERNA, d v s i direkt anslutning till antennen eller slutsteget.

Används PL kontakter för att skarva kablar på högre frkvenser än 30...50 MHz, ja då är risken uppenbar för att dom ger missanpassning, som sedan kan transformeras (beroende på kabellängden) till katastrofalt dåliga SVF-värden.

Har man tillgång till t ex nätverksanalysator eller annan likvärdig labutrustning blir man ofta förvånad över hur mycket förluster och missanpassningar vissa typer av kontakter verkligen kan introducera. (Har man ingen mätutrustning och exakta referenser, ja då fungerar naturligtvis allt - och kanske bra dessutom...)

Myt eller verklighet. Det beror på vilka krav man ställer. Många amatörer satsar stora pengar på stackade antenner och superduper-lågförlustkablar. Sedan snålar de in på kontakterna. Man jagar tiondels dB på ett ställe och sväljer hela dB på något annat ställe. Ologiskt tycker jag i alla fall.

Detta får bli sista inlägget för min del. Tack för debatten.... Kul med lite tekniska diskussioner! :-)

73
Bengt, SM7EQL

----- Original Message -----
From: "Peter Sundberg" <sm2cew@telia.com>
To: "Telecom Lund AB" <tcl@swipnet.se>
Cc: <toec@contesting.com>
Sent: Thursday, November 15, 2001 11:41 PM
Subject: Re: [TOEC] Amphenol inte bra

Efter att ha använt N-kontakter i min EME antenn för 144 MHz med
katastrofala resultat så använder jag nu uteslutande PL259 i hela systemet.
Fungerar utmärkt på 144 och tål rejält med effekt. Inga impedansproblem kan
noteras. Att dom inte bör användas på högre frekvens än 30-50 MHz är en myt.

73/Peter SM2CEW

At 17:15 2001-11-13 , you wrote:
>Hej Teemu och alla andra,
>
>PL-kontakter tillverkas med två olika standardgängor. (Något olika
stigning och olika diametrar) Båda typerna är vanligt förekommande och
passar INTE ihop. Har du någon gång upplevt att hur hårt du än försöker
spänna fast kontakten så förblir den ändå lös och glappar. Ja då har du
sannolikt lyckats hitta den "andra" typen. Spänner du för hårt "hoppar"
höljet av....

>Många komponentleverantörer i Sverige (inkl de riktigt stora) tar sina
produkter direkt från tillverkare eller via "lokala komponentfixare"
företrädelsevis från Asien.  Det finns bra kontakter och det finns skit.

>Amphenol marknadsför kontakter i flera olika kvaliteter. Sak samma gör
Suhner, Radiall, Rosenberger och andra kända företag i branchen. Dessa
företag har högkvalitetskontakter som garanterat uppfyller mycket stränga
kravspecifikationer. De har också billiga typer och där man nästan inte
lovar något alls. Dessa billigare typer kan dock vara tillräckligt bra för
t ex polis-scanners och PR-apparater. De är däremot fullständigt värdelösa
i amatörradioinstallationer och speciellt där sändare med hög effekt är
inblandade.

>En viktig sak att tänka på är att mittpinnen i billiga kontakter av
tillverkningsskäl ofta är utformad med en utkragning inne i kontakten.
Detta innebär att avståndet mellan kragen och kontaktkroppen ofta blir för
litet. Jag har sett PL-kontakter med endast 0.5 mm avstånd mellan mittpinne
och jord. Sådana kontakten klarar INTE de spänningar som uppstår när man
kör med några hundra watt eller så. Förr eller senare blir det överslag och
total kortslutning som följd. Används kontakterna utomhus - ja då är det
definitivt slutkört. Dielektrikum där mittstiftet sitter fast är i bland
gjort av någon "märklig plastmassa" som vid minsta uppvärmning tenderar att
liksom rinna ut ur kontakten. I bästa fall blir stiftet lite snett.

>Om man nu tvunget måste använda PL-kontakter så se då till att
mittisoleringen är av Teflon. Höljet gärna försilvrat eller av material med
god lödbarhet. Midjan i kontakten passar till den för-förtennade RG213
skärmen. Tillverkaren känd och typen specificerad i katalogen. Tänk på att
PL-kontakterna inte är impedansriktiga i 50 ohm-system. Detta innebär att
de inte bör användas på högre frekvenser än c:a 30...50 MHz eller så.