[TOEC] CQWW CW 8S5W

Dan Hultgren sm5imo@swipnet.se
Tue, 27 Nov 2001 21:08:14 +0100

                            CQ WW SUMMARY SHEET

    Callsign Used : 8S5W
         Operator : SM5IMO

         Category : Single Operator / All Bands / HP

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries   Zones

  160CW      171         170        174        37         5
   80CW      384         376        433        54        10
   40CW      611         601        988        84        26
   20CW      652         633       1422        64        25
   15CW      585         582       1231        79        28
   10CW      666         660       1258        91        33

 Totals     3069        3022       5506       409       127

    Final Score = 2951216 points.

      Continent List

                           160    80    40    20    15    10   ALL
                            ---    --    --    --    --    --   ---
  USA calls   =      0     2   104   326   203   188   823
  VE calls    =        0     1      7     13        8       8     37
  N.A. calls  =       0     0    12       9      12     12     45
  S.A. calls  =        0     0    13       8        6     22     49
  Euro calls  =    166   346   406   238   255   359  1770
  Afrc calls  =        0      2     8        5        9     14    38
  Asia calls  =        4    25    46      25     33     53   186
  JA calls    =         0      0     3        7      55       1    66
  Ocen calls  =       0      0     2        2        1       3      8

  Total calls =    170   376   601   633   582   660  3022

Rig:          FT-1000 + Alpha 76PA

Software: TR ver 6.60

Antenn:     3-el yagi (10/15/20) @18m
                Inv-V (40)  @25m
                Inv-V (80)  @35m
                Inv-V (160) @20m

Catering:  Nyponsoppa, riskakor , bananer och jordnötter. Dricka: vatten.
(inga 3-rätters menuer a la AJV här inte)

Kommentar:

Jag hade som avsikt att köra med en uppsättning som motsvarar den som kommer
att användas vid WRTC 2002. Körde därför från SK5EW med utrustning enligt
ovan. Hade som ambition att köra LP men modet svek när alla olyckskorpar
kraxat om konditionsförutsägelserna och jag valde i sista stund att köra med
slutsteg.

Under fredagen riggades en provisorisk 160-antenn upp under snöande och hård
blåst. Modet svek och den hamnade "bara" på 20m höjd i matningspunkten
(masten är 40m hög). Nästan ELD enligt AJV-definition.

Konditionerna har vi hört om redan från många håll. Att det var något galet
förstod man redan på lördag morgon men jag upplevde den riktiga smällen vid
3-tiden på eftermiddagen då man inte ens kunde köra EU på 40. Jag var
övertygad om att riggen pajat och stod med mejseln i högsta hugg för att
demontera densamma när jag såg en gammal R4C på en hylla. Jag kopplade raskt
in den och fann att även den saknade signaler så nu började felsökning i
antennsystemet men inget direkt fel kunde hittas. Det var bara att återvända
till körandet och försöka pressa igenom några stackars QSO. Det blev många
1-poängare. Det känns som jag har kört varenda aktiv OK-station. Dom hade
tydligen lämnat ölstugorna och ägnade helgen åt CQWW. Tack för det!

Under lördagen hamnade jag också mitt i en annan contest. QTHt är beläget i
ett friluftsområde och det visade sig att Vingåkers OK hade en
barnorientering där en kontroll var belägen vid radioklubbens ena mast.
Tyvärr han jag inte med att värva några nya contesters mellan qso-andet.

Nästa orosmoment dök upp på söndag morgon då slalomklubben hade rekvirerat
en grävmaskin som skulle bättra på en av backarna ca 50m från mig. Jag bara
väntade på att maskinen skulle få spader av all HF men den var tydligen
ordentligt avstörd. Det fanns ju en rysarhistoria får några år sen om en
skogsmaskin som löpte amok när föraren pratade i mobiltelefonen.

Jag höll igång alla 48 timmarna. På söndag kväll var jag ganska borta och
körandet gick på ren rutin (cw-kunskaperna sitter tydligen i förlängda
märgen). Jag klarade dock inte att köra 40 på slutet utan höll mig till 20
där det var mycket lugnare. Slutresultatet pekar på ett nytt svenskt rekord
i SOAB/HP. Det var över förväntningarna och efter lördagen hade jag inte ens
i mina vildaste fantasier trott att detta var möjligt. Jag har dock missat
många multipliers. QSYade inte en enda station. Körde med "fattigmans" SO2R
genom att utnyttja andra mottagaren på FT1000 och scanna med. Fick ihop en
del multisar främst på 10 med den tekniken men på söndag kväll orkade jag
inte längre utan körde med en RX.

8S har inte riktigt gått hem i contesvärlden ännu. Spillde mycket tid på
omfrågningar av callet. Hade säkert tjänat på att köra med vanligt call
istället men detta blir säkert också del av verkligheten vid WRTC där udda
prefix (OJ?) kommer att användas.

73 de Danne/IMO.