SV: [TOEC] Regler för månadstesten

Jan-Eric Rehn - SM3CER Jan-Eric Rehn - SM3CER" <jan-eric.rehn@telia.com
Mon, 17 Sep 2001 01:44:57 -0000

Hej!

Ja, du Sigge - bara för att man blivit chef behöver man nödvändigtvis inte göra omfattande förändringar och omorganisationer bara för förändringens och omorganisationens skull - om nu saker och ting fungerar. Låt inte näringslivets idioti styra vår ideella förening och vår hobby! Att det är idioti - det har jag egen, bitter erfarenhet av!

Som gammal "testräv" och deltagare från Månadstestens begynnelse, organisatör, masterstation (på den tiden man skulle checka in efter körda 24 QSO:n), loggrättare, resultatskrivare m m, m m, så är åtminstone jag tillfredställd med dagens regler och den tid MT går. Det har varit många olika regler under årens lopp, men jag tror att dagens regler funnits längst - och dom fungerar!

Och du anar inte hur många tips, förslag och t o m hot om förändrade regler för samtliga tester jag både läst och mottagit under årens lopp! Om man skulle ändra reglerna för varje gång man fick sådana förslag, skulle man inte få göra annat...

Skulle vi dessutom ta hänsyn till alla önskemål om vilken veckodag och tid MT ska köras, så skulle vi få MT i stort sett alla veckodagar och under dygnets alla timmar. "Många MT bli're"!

Jag själv ska enligt förslaget nu ställas åt sidan även som testdeltagare, eftersom jag antar att jag räknas till "eliten". Dessutom - när man varit med i MT flitigt några gånger, så börjar man räknas till "eliten", åtminstone i MT-sammanhang. Vi kanske ska begränsa antalet MT man får köra, så man inte kan dra fördel av att man börjar lära sig köra contest.

Jag ska också tvingas slå av slutsteget (de sällsynta gånger det kommer till användning), så att jag inte får fördelar av en starkare signal. Sådana saker vill jag faktiskt bestämma över själv (om inte grannarna gör det). Hur blir det med den 2-elements yagi jag satt upp för att både höra och höras bättre? Måste jag riva ner den, så att jag inte får fördelar av den gain den ger, jämfört med en "vanlig" dipol? Jag har nämligen ingen "vanlig" dipol för 40 m.

Förändringen av testmeddelande gällde inte från län till församling, utan från operatörens förnamn till församlingsbeteckning. På den tiden var vi faktiskt också inne i samma tankegång - att man inte skulle "dra fördel" av ett kort förnamn och att det var så väldig mycket lättare att komma ihåg ett namn än en bokstavs- och sifferkombination. Man fick faktiskt ett CW-QSO snabbare genomfört om man hette Bo än om man hette Alexander. Församlingsbeteckningen varierar bara mellan 4-6 tecken och innehåller samtidigt multiplierinformationen. Dessa förändringar gjordes innan vi tog datorerna till hjälp vid contestloggning.

Visst kan man lära sig församlingsbeteckningen och visst kan man lägga in listor i datorn som håller reda på den. I datorn kan man lägga många slags listor som hjälpmedel och alla som datorloggar använder sig av den tekniken. Datorn kan t o m ta emot telegrafisignaler, om man skulle vilja använda det hjälpmedlet. "Eliten" använder sig dock inte av det! Det enda datorn inte kan hjälpa dig med är mottagna serienummer och slumpmässiga tecken.

Blanda "för bövelen" inte in skattsedlarnas kommun- och församlingsbeteckningar i det hela!!! Då kommer det att bli ett kaos utan like. Stackars utlänningar som sitter med sin Record Book och förtvivlat bläddrar efter en bokstavs- och sifferkombination som man fått i QSO med någon som fått den från sin skattsedel. Jag har dessutom aldrig hört att det varit svårt att få fram sin församlingsbeteckning när man t ex ska trycka sina QSL-kort.

Vad är logiken bakom att det är orättvist med län som multiplier? Varför är det rättvisare med kommun som multiplier??? Det är heller inte rättvist att Sverige är ett så avlångt land och att man har aurora i de mellersta och norra delarna av landet. Dessutom är det heller inte rättvist när konditionerna gör att det blir olika skip för varje gång. Ibland hör vi inte SM6 och SM7 här uppe i SM2 och SM3 och ibland inte ens SM1, SM4, SM0 och SM5. Det är väl inte rättvist! Det löser vi genom att deltagarna måste finnas inom räckvidd för markvågen för att få köra MT, eller...?

Att MT söndag eftermiddag konkurrerar med andra aktiviteter är helt klart. Det beror ju på vad man prioriterar - det går ju också att säga att andra aktiviteter konkurrerar med Månadstesten och borde flytta tidpunkt. Jag tror MT har provats både morgon, middag och kväll både lördagar och söndagar från begynnelsen, men det är den här tiden som nu gäller som "hållit" längst.

Att man växlar CW och SSB varannan månad är också av "rättviseskäl". Varför ska ett mode prioriteras före det andra och i så fall vilket? Det är ju desssutom väldigt lätt att planera sina övriga aktiviteter, trots att CW och SSB växlar plats, eftersom man vet flera år i förväg vilken dag och tid respektive MT går.

Eftersom du skriver att "det är fritt fram att tycka till", så är det precis det jag gjort, även om en del kommentarer kan tyckas vara syrliga och tillspetsade. Jag menar dock inget illa, utan kontentan av det hela är väl egentligen:

RÖR INTE MT - MT FUNGERAR!

Inga förslag jag fått eller läst tidigare år skulle förbättra MT, bara förändra för förändringens egen skull och de här förslagen är inga undantag.

Är det inte bättre att vi - klubbar och "elit" - utbildar nybörjarna i stället, så att dom kan vara med och köra vilka tester som helst, inte bara MT???

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SAC 2000 Contest Committee Chairman
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Mostly QRV in MS or MM from: SK3BG - SK3HQ - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000