[TOEC] Vilket headset?

Teemu S Korhonen Teemu S Korhonen" <hamradio@svessa.se
Tue, 8 Jan 2002 13:19:00 +0100

Ja vilket headset ska man välja? Det är mycket från person till person, dvs
i vilket register man uppfattar ljudet, älder personer kan ha problem med
vissa typer av hörlurar för att de skär bort en del av det viktiga, te.x när
man kör telegrafi.

Jag håller med Ingemar -5AJV att Heil Proset är bra, hörlurarna tycker jag
är fantastiska, jag har ett par Sennheiser lurar liggande som kostade
skjortan och byxorna när jag köpte dom för att lyssna på stereon med, har
upptäckt att Heils lurar har mycket bredare ljudbild och det återspeglas
även tex i pileupper, med heils lurar blir det mycket enklare att "höra".
Med billiga data lurar hör man inte lika bra och ljudet i dem speglar oftast
bara ljusa toner vilket i längden blir jobbigt att lyssna på.

Så för dom 1500kr de kostar att köpa in får man mycket för, BRA radiolurar,
och bra lurar att lyssna på stereon med! 2 flugor i en smäll!

Att få ont och bli svettig av Heil Proset känner jag också till, det brukar
komma efter ensåndär 24h manglande framför riggen, ett trix som jag kom på
under CQWW SSB förra året var att helt enkelt vända på lurarna, det är ingen
höjdare om man kör dual-wach på 40m eftersom höger blir vänster osv.... men
ett kort tag funkar det bra och bakpartiet på örat (där man får ont) får
vila en stund.

Ska man köra contest bör man ha en ganska "vass" mikrofon så att man tränger
igenom allt splatter, QRM osv som brukar finnas på banden, tex då Heils HC4
kapsel, ska man bara tugga trasa med headsettet så bör man köpa en mikrofon
kapsel med lite bredare ljudbild, tex Heils HC5.

Ska man köra contest bör man satsa på BRA lurar först och främst!

/Teemu SM0WKA & W
www.sm0wka.com