[TOEC] Vilket headset?

Peter Sundberg sm2cew@telia.com
Wed, 09 Jan 2002 22:07:00 +0000

Teemu skriver:

>Så för dom 1500kr de kostar att köpa in får man mycket för, BRA radiolurar,
>och bra lurar att lyssna på stereon med! 2 flugor i en smäll!
>
>Att få ont och bli svettig av Heil Proset känner jag också till, det brukar
>komma efter ensåndär 24h manglande framför riggen, ett trix som jag kom på
>under CQWW SSB förra året var att helt enkelt vända på lurarna, det är ingen
>höjdare om man kör dual-wach på 40m eftersom höger blir vänster osv.... men
>ett kort tag funkar det bra och bakpartiet på örat (där man får ont) får
>vila en stund.

Ursäkta, men hur i h-e kan man tycka att lurar för 1500:- som man svettas i
och som man måste vända bak och fram är prisvärda.. !!??? Jag har i mitt
tidigare yrkesliv (under ca 15 år) haft lurar på mig hela tiden under mina
arbetspass och skulle inte för en dag acceptera sådana problem.

>Ska man köra contest bör man ha en ganska "vass" mikrofon så att man tränger
>igenom allt splatter, QRM osv som brukar finnas på banden, tex då Heils HC4
>kapsel, ska man bara tugga trasa med headsettet så bör man köpa en mikrofon
>kapsel med lite bredare ljudbild, tex Heils HC5.

Detta är en myt. Vassa och beskurna signaler är svårare att läsa i gröten
än de som har ett hyfsat frekvensregister. Heil är överreklamerade och
tillsammans med en illa inställd FT1000MP (mycket vanligt) så låter de
förfärligt. Faktum är att vissa stationer låter som ett pileup fast dom är
ensamma på frekvensen..

>Ska man köra contest bör man satsa på BRA lurar först och främst!

!!!

Själv kör jag för närvarande med ett par bra "datalurar" av lite mer
påkostad modell och en vanlig billig electret kapsel. Fungerar utmärkt.

Mvh
Peter SM2CEW
www.qsl.net/sm2cew