[TOEC] RE:[TOEC] Ang Åska

G.I.Backman G.I.Backman" <backman@iname.com
Wed, 03 Jul 2002 23:21:35

Hej Torgny 5TXT och alla andra på listan!

Jag läste nyligen en artikel om bygge av en åskvarnare, och i denna artikel påstods att 300 kHz var den bästa frekvensen för avlyssning av atmosfäriska urladdningar. Själv bruka jag lyssna på 963 kHz (YLEs sändare i Björneborg, fd Åbo-sändarens frekvens), hör då musik och annat från OH men samtidigt även när det börjar bli oroligt på åskfronten. Man hör urladdningarna på rundradion långt innan man ser något i skyn.

För min del har jag därtill en "lågteknisk" lösning för att skydda riggar och telefonmodem, allt är frånkopplat utom då när jag är på nätet alt QRV på banden. Den är ingen glamorös lösning men mycket effektiv i sin enkelhet; att skruva ur PL-259-kontakten ur riggen när man lämnar shacket blir snabbt en vana. Jag började med detta efter att ett åsknedslag slagit ut telefonmodemet för mig.

              73 de Göran SM5SIC

*----------backman@iname.com-----------*
*---------tel +46 70 525 16 16---------*