[TOEC] SAC 2002 SSB de SM2(ez)T

Torvald Lundberg torvald@eurab.se
Thu, 03 Oct 2002 09:34:29 +0200

Nackdelen med de nya tiderna på SAC är att man inte hinner fixa
antennerna innan testen "Hi Hi". Där har finnarna en fördel. Dom har en
timme mer på sig. Skämt åsido, är man sent ute får man skylla sig själv
men det är en utmaning.

2002 SAC SSB de SM2(ez)T

Vädret på lördag morgon var fint så jag bestämnde mig för att försöka
fixa till antennerna. När jag fått ner antennerna från maströret började
det duggregna vilket medförde att Al-rören blev halkiga och allt tog
mycket längre tid. Dessutom blev det inte bättre pga en liten förarglig
miss och ingen tid att fixa det. SWR på 20m var 10:1. Tappade drygt 2
timmar i början. Sov drygt 4 timmar, fixade antenner mm. så effektiv tid
var kanse 16 timmar.

Fick i alla fall ihop nästan 1000 QSO och 190 multisar.

40 och 10 gick bra, där hade jag fungerande antenner. 80 var tungt som
vanligt. 20 fixades med en dipol på 22 meters höjd de sista timmarna.

Antenner:

10m
4 el @24m
15m
Dipol @10m + 40 meters yagin.
20m
??? + dipol @ 22m de sista timmarna.
40m     2 el @26m
80m
InvVee + vertikal med några radialer.

                                SAC SUMMARY SHEET

     Contest Dates : 28-Sep-02, 29-Sep-02

     Callsign Used : SM2T
          Operator : SM2EZT

          Category : SOABHP

  Default Exchange : 59 #

              Name : Torvald Lundberg
           Address : Tappervägen 12
    City/State/Zip : Se94533 Rosvik
           Country : Sweden

    BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries

    80SSB      85          85        175        24
    40SSB     223         222        499        43
    20SSB     224         224        495        37
    15SSB     238         238        537        38
    10SSB     222         222        531        48

  Totals      992         991       2237       190

     Final Score = 425030 points.