SV: [TOEC] Högfettkost bra för contest?

Teemu S Korhonen hamradio at svessa.se
Fri Apr 4 22:38:04 EST 2003

Mitt recept är att inte äta alls.

Det bästa som funkar för mig är att inte äta alls, trötthet handlar I
det stora hela om att blodsockret skjuter I höjden då man äter och sedan
kommer ner lika fort, då blir man trött. Genom att inte äta behåller man
en konstant blodsockerhalt och blir inte trött.
Däremot kan man då äta om man kan kontrollera sitt blodsocker, kanske
lite overkill men när Zoli HA1AG tog rekordet I WAEDC CW hade han en
"diabetes" apparat för att hela tiden kolla blodsockret, på blodvärdena
han fick sedan reda på om han skulle äta eller ej.

Om man blir hungrig ex under natten har jag kommit på att om man dricker
iskallt mineralvatten så minskar hungern, tuggumi är också bra (obs
sockerfritt).

Om man kommer in på "droger" för att hålla sig vaken finns ju en rad, nu
talar jag om naturgrejjer och inga hemska saker, tex ginseng,
druvsocker(BRA!), nikotintuggummi, cola(Universal!) osv

Anledningen fysiskt till att fett är bra är att det är nära besläktat
med socker (stärkelse) det har samma effekt dvs höja upp blodvärdena.

Detta är nog olika för alla, man bör testa sig fram.

73 de
Teemu SM0WKA - SM0W