[TOEC] CQWW CW SM5MX SOSB 80 LP

Rolf T Salme rolf.salme at telia.com
Thu Dec 4 19:05:34 EST 2003

CQWW CW 2003

Call: SM5MX
QTH: Tyresö

Category: SOSB 80 LP

80       646         858           21           74
Total score: 81,510

Club: Top of Europe Contesters

Utrustning:
Rig: Drake TR-7, 100 watt
Ant: 13 m lång vertikal (spole 2,5 m från toppen plus linear loading
nedtill)
        EWE-antenner för mottagning

Också jag hade ambitionen att slå ett svenskt rekord, men det
verkade först lite motigt. Det är ganska mycket brus och sprak
i luften numera även i ett svenskt villaområde, och att sätta upp
ett antal häftiga bävrar på en ordinär förortstomt är ju inget
att tänka på.

Jag yxade istället till 3 st EWE-antenner, som dock inte var
färdiga förrän vid midnatt fredag kväll. Jag hann sova hela
20 minuter och lyssningsantennerna låg kvar på källargolvet,
när testen började. Pust, flämt, stön! som farbror Kalle brukar
säga.

Jag fick offra några timmar av dagsljussömnen på lördagen och
tyvärr även den solnedgången, men sedan satt mina EWE där mot
W, JA och Sydamerika. Det blev en glad överraskning: EWE
är en mycket bra lyssningsantenn, trots sin blygsamma storlek
i lågbandssammanhang. Tack vare EWE-antennerna har jag nu
alltså en rätt exakt uppfattning om vilka stationer som sumpade
chansen att köraTyresö församling på 80 den gångna helgen.

EWE-antennen utnämns härmed till The Poor Man´s Beverage!

73 de
Rolf
SM5MX