[TOEC] CQWW CW SM5MX SOSB 80 LP & EWE

Rolf T Salme rolf.salme at telia.com
Thu Dec 4 23:01:57 EST 2003

Hej Janne,

Antennens uppfinnare Floyd Koontz, WA2WVL, skrev två artiklar i
QST i april 1995, och dem hittar du här:

http://www.hard-core-dx.com/nordicdx/antenna/wire/ewe/ewe.pdf
http://www.hard-core-dx.com/nordicdx/antenna/wire/ewe/ewe2.pdf

En svensk BCL har också gjort följande beskrivning på svenska:
http://www.hard-core-dx.com/nordicdx/antenna/wire/ewe/ewe_svensk.pdf

Min kommentar om det praktiska utförandet av ovanstående är, att jag
tycker det är enklare att dra in separata matarledningar och switcha
med en liten omkopplare inne i shacket i sf f att att krångla med dessa
styrreläer etc. Själv använder jag den skosnöressmala koaxen RG174/U.

Varje antenn för sig är ju ett under av enkelhet, eftersom en EWE
bara består av 3 delar: tråden (3m+7,5m+3m), ett motstånd och en
hemlindad toroid.

En beskrivning som kombinerar både vetenskap och det praktiska
 - som vanligt - hittar du i ON4UN:s bok "Low-Band DXing" på sidan
7-46 ff. På sidorna före finns data för kombinationer av olika längder,
och jag har fastnat för hans version med 3-meters vertikala delar och
en 7,5-meters horisontell del.

Som toroidspole kan man planka de vanliga 9:1 impedanstrafos som han
beskriver så utförligt i samband med Beverage-antennerna. Toroid-
beskrivningen i den svenska artikeln ovan är betydligt mer gåtfull.
Som jordspett använder jag några spett som jag hittade på Internet
hos en tillverkare av delar till kostängsel i Umeå.

Slutkläm: fungerar alltså oväntat bra, flera får plats på en mycket
ordinär villatomt och någon förstärkare behövs normalt inte.
Möjligen kan man behöva se upp med närheten till exempelvis
jordplan (som i mitt fall) och hur matarledningarna dras. ON4UN
har en del funderingar om "snake currents" som man bör beakta.

Lycka till!

Rolf, SM5MX

Rolf T Salme
Korpstigen 5 B