[TOEC] CQWW 160

Dan Hultgren sm5imo at swipnet.se
Thu Jan 30 19:23:16 EST 2003

Callsign Used : SM5IMO
Operator : SM5IMO
QRV: 5 timmar
Category : Single Operator QRP

Default Exchange : 599 SM

Team/Club : TOEC

BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries

160CW      103         103        503        29

 Totals      103         103        503        29

Final Score = 14587 points.

Callsign Used : 8S5W
Operator : SM5IMO
QRV: 3 timmar
 Category : Single OP QRO

BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries

160CW      157         157        764        32

 Totals      157         157        764        32

    Final Score = 24448 points.

Jag har aldrig tidigare kört 160-testen och hade inte tänkt att göra det i år heller men fredagen innan testen fick jag så för mig att - i år är det dags-. Satte upp en Inv-L (18m vertikal 22m horisontell), i en ek, och han dra ut 4 radialer innan mörkret föll. Fick perfekt stående våg på 1830 (1:1). Tydligen tyder detta på att förlusterna är stora men antennen verkade fungera.

Körde mest med SM5IMO QRP men passade även på att lufta 8S5W QRO. Efter den senaste tidens något affekterade debatt om nyckelknäppar på topband så befarade man det värsta men jag tyckte inte att det var någon fara med det. Däremot fanns det några stationer som hade ganska breda signaler. SO2R (SP2FAX) tar nog priset, han lade beslag på en hel khz för sig själv. Konditionerna var inte de bästa för oss i högan nord. Jag hade inte förväntat mig att köra något DX QRP men döm till min förvåning när en UA9 hörde pipen från min FT817. Annars fick man vara enträgen och kämpa, men jag missade inte så många stationer jag ropade även om man fick komma tillbaka till en del efter en stund för att lyckas.

QRO körandet gav några DX i loggen: PR0F, D4B, 4L2M och CT3FN . Hörde PJ2, FM, ZF, PY, EY, VE och några jänkare men nil QSO. När man ser statistiken från de stora stationerna på USAs östkust har dom kört någon enstaka SM så man behöver inte skämmas för sig.

73 de Danne/IMO