[TOEC]Nyckelknäppar . . .

TCL tcl at swipnet.se
Fri Jan 31 10:26:38 EST 2003

Hejsan,

Mina erfarenheter och preliminära testresultat från modifiering av FT1000MKV Field

W8JI:s modifiering har provats i Field-modellen och ger efter omsorgsfull optimering av komponentvärdena c:a 30 dB minskning av nycklingsknäpparna mätt +/- 300 Hz relativt inställd sändarfrekvens. Knäpparnas toppeffekt var före modifieringen c:a +30 dBm (detta motsvarar 1 watt!) och minskade alltså till 0 dBm (1 milliwatt) vilket nog får anses vara fullt acceptabelt i alla fall om man inte använder 1 kW PA-steg eller mer.

Det är i grunden en ganska enkel modifiering som behövs. Man bör dock vara mycket försiktig när man lossar kretskorten i radion. Speciellt RF-kortet under PA-modulen sitter lite trångt och besvärligt till. I Field-modellen var det nödvändigt att lossa en hel del skruvar...men det gick bra. Inga skruvar blev över när apparaten åter var ihopskruvad! Ovanligt :-)

Komponentvärdena som W8JI rekommenderar stämmer även på Field-modellen. Behåll samtliga kondensatorvärden. De är okritiska. R1 och R2 trimmas till bästa undertryckning av knäpparna. Här gäller det att hitta en bästa kombination mellan R1 och R2 eftersom det finns en viss återverkan. I mitt fall använde jag en 1 Mohm pot för R1 och 50 kohm pot för R2. Dessa ersattes efter fintrimningen med fasta resistorer med exakt utprovat värde.

Det svåraste momentet är att säkerställa att knäpparna som hörs på en kontrollmottagare verkligen kommer från sändaren och inte är resultatet av att mottagaren blir överstyrd etc. Bäst är att ansluta sändaren till en konstantenn med testuttag och därefter ytterligare dämpa testsignalen med externa dämpsatser. En lagon testnivå är S9+10...20 dB. En annan möjlighet är att ansluta sändaren till normala sändarantennen och placera kontrollmottagaren 3...4 meter från sändaren. Använd en kort trådstump, 10 cm som mottagarantenn.

Anledningen till att jag vill fästa extra uppmärksamhet på detta är att vissa till synes logiska testuppkopplingar i praktiken kan visa sig vara synnerligen olämpliga och ge felaktiga resultat, d v s en bra sändare kan låta mycket knäppig och eländig. Hur man än försöker trimma så går det inte att få bra.

Använd smalaste möjliga filter t ex 250 eller 125 Hz i mottagaren. Tryck ned nyckeln (fast bärvåg) Ställ mottagaren c:a 100 Hz utanför den punkt där tonen går ur filtret och försvinner i bruset. Rör därefter inte mottagaren under resten av testen. (Tänk på att en perfekt sändare ger INGA knäppar alls där tonen går ut. Det finns en och annan sändare på banden som klarar detta men de är mycket sällsynta. De som hörs är i regel gamla stationer från 60....70-talen) Hmmm.

R4C med smala filter är en bra kontrollmottagare. Se upp med vissa moderna mottagare eftersom en del av dessa internt genererar hörbara knäppar i mottagaren vid insignaler över S9.  Field-modellen lider av denna svaghet vilket yttrar sig som att ALLA stationer låter mer eller mindre knäppiga speciellt i området +/-100 Hz relativt den punkt tonen går ur de två 250 Hz filtren.  Liknande mottagarproblem har ventilerats på div reflektorer de senaste åren och i Fieldmodellens kan det ha att göra med en konstruktionsmiss i Noise-blankern som i OFF-läget faktiskt inte är helt bortkopplad. Samma blankerproblem orsakar också ökade IM-produkter. Detta blir nästa projekt att ta i tu med för min del.

Jag och Göran DLK arbetar f n på att sammanställa mätresultaten och ta fram olika förslag hur man kan åtgärda några olika apparater och fabrikat. Obs att det inte bara är Yaesu som misslyckats i detta hänseende. Även Icom och Ten-Tech apparater lider av liknande problem, dock i något mindre omfattning. Sedan må var och en tycka och tro vad den vill om sin nya fina radio, men så illa är det!

Hoppas ovanstående drapa kan vara till någon hjälp för den som skall in och gräva i sin apparat. Om någon har egna funderingar/erfarenheter/synpunkter att dela med sig av i detta ämne så skriv gärna en rad sm7eql at svessa.se

73
Bengt SM7EQL