[TOEC] SK3GW CQ WPX 2003

Dan, SM5IMO sm5imo at swipnet.se
Tue May 27 09:17:22 EDT 2003

    Callsign Used :  SK3GW
    Operator :   SM5IMO

    Category :  Single OP / Single Band 14MHz / HP

    Operating time : 22 hours

    Team/Club :  TOEC

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Prefixes

   20CW     1371        1344           2472          602

 Totals     1371        1344           2472          602

Final Score = 1488144 points.

Rig:  FT1000
PA: Alpha 76PA
SW: Trlog 6.68

Djur: Rådjur
Mat: Från grillen. Grillmästare SGP.

Det blev en halvhjärtad insats från Fernebo Contest Team. P.g.a.
omdisponeringar av shacket och utrustningsproblem kördes det två single
band, 40 SK3W (op SM3SGP) och 20 SK3GW (op SM5IMO).

Man rör sig mellan ytterligheterna. Förra helgen var man i skogen och körde
QRP och nu satt jag i stolen på en av de bästa (den bästa?) 20 meters
stationerna i Sverige. Snacka om att det är dynamik i contesting!

Jag hade hela 6 yagis till mitt förfogande. En stack på 5/5/5 el , en 5 el ,
en 4 el  fast mot USA och en JP2000 tribander. Testade ett nybyggt
switchingsystem som fungerade utmärkt när väl initiala RFI-problem lösts.
Nästa steg är att få till så att vi kan köra flera antennsystem i parallell
igen.

Efter vårens bedrövliga konditioner hade jag inga större förväntningar på
bandet. Men se, det överraskade positivt med en hygglig öppning till USA
under lördagsmorgonen. Inga jättesignaler och mycket QSB men det gick att
köra. Österut var det sämre. Körde bara 2 japaner under morgonen. Bandet
kroknade på lördag kväll och jag tog en paus för att komma igen vid midnatt
men då fanns det inte mycket att köra. Kämpade ändå några timmar men gav upp
på söndag morgon när det "bara" kördes Europa med rate på 30 QSO/timme.
Tydligen bättrade sig konditionerna senare.

                      20
                      --
 USA calls   =       379
 VE calls    =        28