[TOEC] SAC CW 7S2E

SM2DMU sikarainer at swipnet.se
Mon Sep 22 12:16:53 EDT 2003

Hej,

Då var CW-delen över och som vanligt många SM igång. Jag hoppas att alla tar
sig tid och kör SSB oxo. Att kondsen är dåliga ibland det får man ta likaså
att anstränga sig för att få tillräcklig motivation. Men i slutändan känns
det fint när man trots alla hinder och motgångar lyckats gjort sitt bästa.
Så tänk positivt inför SSB delen och var med!!!!
SAC är inte världens största test men den enda där vi är eftertraktade. Det
är väl värt en extra ansträngning?

Så till CW delen för mig själv.

Förberedelserna har gått fint och allt fungerade som förväntat - men som
vanligt så blev det lite strul. Under testen fick datorn för sig att visa
"skräckens blå ruta" i stället för Writelog - det tog ca: 10 minuter innan
Writelog funkade igen.

Konditionerna var som väntat - har inte mycket hörts innan testen så är ju
chansen stor att det blir så under testen oxo. Under lördag var det bara 20
och 40 som gick på bra, 15 gav bara 19 QSO och 14 multisar. 10 var stendött.
På söndag kom 15 igång ganska bra och även 10 öppnade österut. Endast 2
europeiska länder UA och ES kördes på 10, resten var DX.
40 och 80 var över förväntan, speciellt 80 m med ganska många JA och 2 st
VK. De få stationer som jag körde på alla band inkluderade: VK4, VK8, UN, HS
och EX.

Totalt  kördes 64 länder sammanlagt räknat på alla band.

Varje band gav följande antal länder och procent av max antal länder kört:

Band	Kört	% av max
80m	41st	64%
40m	51st	80%
20m	52st	81%
15m	34st	53%
10m	 9st	14%

Allt över 50% anser jag vara OK då band, vågutbredning etc. spelar mycket
stor roll.
Så 10 är det band som halkat efter - men det var mycket väntat. (Nästa år
kommer nog 15m att halka efter också)

Så till totalscoren:

 	 	QSOs	Points	Multipliers
80m: 		283	597		41
40m:		300	673		51
20m:		462	1046		52
15m:		151	395		34
10m:		13	37		9
Total:	1209	2748		187

Score:		513876

Jag är mycket nöjd med resultatet trots att det är bara hälften mot förra
årets. Men i år är ju inte förra året - om nu någon trodde det!

Jag har fortfarande inte fått upp alla planerade antenner men jag hoppas att
dom kommer upp nästa sommar. Vi bygger vidare!

73´s
Rainer SM2DMU (7S2E i tester)

WEB: 7s2e.sk2kw.se