[TOEC] SAC SSB SM5INC

Johnny Ryden jr at abc.se
Tue Sep 30 00:55:21 EDT 2003

               2003 SCANDINAVIAN ACTIVITY CONTEST

     Call used: SM5INC

     Category: SO/SB      Mode: PHONE         Power: High

     Exchanged Information: RST nr

     Hours of Operation: 17:26

     band      QSOs      points    mults
     -----------------------------------
      80          0           0       0
      40          0           0       0
      20       1047        2481      79
      15          0           0       0
      10          0           0       0
     -----------------------------------
     TOTAL     1047        2481      79      SCORE: 195,999

Det var den första längre SSB testen för min del på många år.
På fredagskvällen skulle jag koppla in en nyinförskaffad voice
keyer, modell MFJ. Trots att byglingar gjordes inuti lådan enligt
instruktionerna för Kenwood radios så fungerade det ej. När jag
anslöt kabeln från voicekeyern till transcieverns mic-ingång så
gick sändaren i gång. Brydde mej inte mer om den just då utan
förberedde mej på en jobbig test, röstmässigt.
Det blev 18 timmars körning utan voicekeyer. En sovpaus mitt i natten
räddade nog rösten från total kollaps.
Stundtals var det bra öppningar på 20 meter. Höjdpunkten var definivt
när 7st KH6'or ropade upp inom loppet av 25 minuter.

Till nästa SSB test ska voicekeyern vara i ordning. Ett headset
står också på önskelistan.

73/ Johnny, SM5INC