[TOEC] SAC SSB

Dan Hultgren sm5imo at swipnet.se
Tue Sep 30 21:11:53 EDT 2003

Det blev en lågprofilaktivitet från undertecknad i SAC SSB. Började med att köra QRP, men det blev ingen succé. Lyckas man med konststycket att hitta en ren frekvens så hinner man i bästa fall med några få QSO innan någon annan lägger beslag på frekvensen. Att köra S&P är tämligen meningslöst då ju få icke-skandinaver ropar CQ. Jag gav upp och startade på ny kula på morgonkröken med 8S5W HP så jag fick köra några QSO innan det var dags för andra aktiviteter.

Min gamla käpphäst att man borde flytta SAC SSB för att undvika krocken med CQWW RTTY blir bara mer aktuellare för var år som går. SAC förlorar bara i poularitet om vi fortsätter så här. Om man på morgonen kämpar för att få något enstaka QSO på 40 och 80 och tror att banden är stängda, så går man ner till RTTY-delen av bandet ( ja, på 40 är hela bandet RTTY-band nuförtiden) så är det fullt av signaler där. 40 är trångt redan utan RTTY stationer och nu blir det inte mycket utrymme över när storfräsarna har tagit för sig.

Körde med N1MM och använde den inbyggda DVKn (ljudkortet) vilket fungerade bra. Hade några tvärstopp, med stor återstart som följd, och detta verkade bero på konflikter med rigstyrningen.

Kondsen var betydligt bättre än under CW-delen. Senare på söndag kväll var det kanonöppningar mot USA på 15 och 10. Ja, jag körde även lite RTTY-test! Tänk om vi hade haft dom konditionerna i SAC. Man kan ju alltid drömma.............

73 de Danne/IMO.

 CallSign Used : SM5IMO
 Operator(s) : SM5IMO

   Band : ALL
   Power : QRP
   Mode : SSB
   Software: N1MM Logger V3.0.83
   Rig: Yaesu FT817

      Band  Contacts      Mult     Score
      ----  --------     -----     -----
       3,5         2         2         8
         7         6         4        48
        14        46        17      1649
        21        10         7       168
        28         2         2        12
     Total        66        32      4576

    ** Note that the number of contacts includes dupes **

     Final Score : 4576

  CallSign Used : 8S5W
  Operator(s) : SM5IMO
  Band : ALL
  Power : HIGH
  Mode : SSB
  Software: N1MM Logger V3.0.83

      Band  Contacts      Mult     Score
       3,5        20        10       380
         7        67        24      3600
        14        21        10       490
        21        18         4       204
        28         1         1         2
     Total       127        49     14210

    ** Note that the number of contacts includes dupes **

     Final Score : 14210