[TOEC] Sen rapport CQWW CW2A SOSB 15M LP

Goran Ostman sm4dhf at telia.com
Thu Dec 9 12:57:09 EST 2004

Hej,
sitter paa ett internetcafe i Rio paa vaeg hem efter vaar kombinerade semester
och contestresa.
Mina farhaagor om att det kanske skulle bli svaart saa pass laangt soederut
i Sydamerika besannades.
Innan testen gick det att faa hyggliga pile men daa fick man ju en del
spottar paa clustret och NA, EU och JA vred antennerna mot CX. I testen
var det inte saa!!
0000z startade testen med 59+ signaler fraan JA och NA men de beamade ju
varandra och att komma in paa sidan var naestan omoejligt.
Absolut inga svar paa CQ och SP gav 40 qso de tvaa foersta timmarna.
Bandet var fullt av signaler men omojligt att komma igenom.
Efter drygt 40 timmar hade jag lyckats skrapa ihop 800 qso, ung vad jag
hade efter 4 timmar fraan TI!
Det aer inte maanga som beamar mot Sydamerika saa det det gaeller att ha
high power eller mycket stora antenner, vilket jag inte hade! Stoernivaan
var dock obefintlig trots ett qth mitt i Montevideo.
Sista timmarna blev hojdpunkten i testen. Lyckades faa behalla en frekvens
och kora undan med bra pile mot USA.
Det visade sig ju efter testen naer jag kollade clustret att jag spottats
ganska regelbundet under den tiden och daa vaender folk beamarna och det
blir qso.
Naagra SM;stationer blev det i loggen ocksaa.
Traeffade Carlos CX7CO (SM0KCO) i soendags i Montevideo och han var mycket
besviken efter sin satsning paa 40m SB daa han haft en hems storningsnivaa
och fick svaart trots bra antenner.

De fina minnena detta aar aer inte fran testen utan det trevliga Uruguay, det
vilda Buenos Aires och det varma Rio. det var 32 grader kl 9 i dag paa morgonen,
och dom hara bara vaar aen!

Rawscore CW2A SOSB 15m LP

QSO: 1267
Points: 3720
Countries: 94
Zones: 31
Total: 472440

73 Goran SM4DHF ,  CW2A guest operator at CX2AQ