[TOEC]Re: Hörlurar, telegrafi & 800 Hz

Karl-Arne Markström sm0aom at telia.com
Tue Jan 6 11:00:05 EST 2004

Hej och God Fortsättning!

Det här med CW-pitch är nog inte helt klarlagt, men ska försöka ge min syn på saken.
Att 800 Hz har med gnistsändarna att göra stämmer nog, men eftersom det fanns
minst 2 olika system för gnistgenerering kompliceras saken.

Det ursprungliga systemet från Marconi använde en växelströmsgenerator på runt 400 - 500 Hz
som drev ett roterande gnistgap, vilket antingen kunde rotera synkront med växelströmsperioden
eller också ge gnistor varje gång överslagsavståndet underskreds. Det förra gav en mer "melodisk" ton åt
signalen, och gjorde också att man fick en ansats till "ton" med ett heltal gånger generatorfrekvensen, medan det senare gav en "rå" karaktär åt signalen, där man fick flera växelströmsperioder överlagrade i signalen.

När QRM började bli en faktor att räkna med kom det myndighetskrav på att minska gnistsändarnas bandbredd,
så Telefunkens chefskonstruktör, svensken Ragnar Rendahl, skapade ett system med många seriekopplade
gnistgap vilka drevs från en växelströmsgenerator.

Genom att anpassa avståndet i varje gnistgap och utföra kopplingen till antennen via en selektiv mellankrets uppnådde man att det blev bara en gnista per halvperiod och svängningen från denna exciterade mellankretsen och antennen så att dessa fortsatte att svänga mellan gnistorna (det "logaritmiska dekrementet" var litet).

Detta system, "Tönende Funken", gav en smal och ren utsignal med en tydligt melodisk ton på dubbla generatorfrekvensen. I Europa var denna standardiserad till 500 Hz, så tonfrekvensen blev 1000 Hz.
"Tönende Funken" var standardutrustning på det flesta större svenska gnistsändarutrustade fartyg under senare delen av "gnistepoken" och kom att leva kvar på en del fartyg i form av nödsändaren på 500 kHz ända tills gnistsändare
helt förbjöds 1967 (!).

73/

Karl-Arne
SM0AOM