[TOEC]Re: Hörlurar, telegrafi & 800 Hz

Rolf T Salme rolf.salme at telia.com
Tue Jan 6 11:58:14 EST 2004

Tack Karl-Arne för ditt utförliga svar!

En blomma av helt annan kulör ges härmed även till
de historiskt sinnade transceivertillverkare som då
alltjämt tycks högtidlighålla minnet av Ragnar Rendahl,
Tönende Funken m m. Nåväl, den kopplingen får jag
väl stå för själv, konspiratoriskt lagd som jag är.

Var det inte rentav så, att Sverige var ett av de sista
länderna att avskaffa gnistnödsändarna, liksom vi långt
senare var sist - jämte Grekland - att ta bort telegrafin
inom handelsflottan?

Jag minns att jag någon gång under 80-talet på UD var
med om att samordna Sveriges och Greklands besked
till IMO angående behovet av telegrafister på fartyg. De
svenska och grekiska folken - ja, kanske bara vi två -
stodo skuldra vid skuldra i denna fråga.

Jag vågar nämna detta i TOEC-forumet, eftersom det
kanske finns många f d gnistar här.

73 de
Rolf
SM5MX