[TOEC]Re: Hörlurar, telegrafi & 800 Hz

Rolf T Salme rolf.salme at telia.com
Tue Jan 6 16:28:31 EST 2004

Hej Karl-Arne och Bengt,

Du har säkert rätt, Karl-Arne. Mitt tidsperspektiv är
kanske alltför snävt, eftersom jag bara sysslade med
transportfrågor - i vid bemärkelse - under några år
på 80-talet.

Vid det speciella tillfälle som jag drar mig till minnes
var det så, att i den krets där Sverige normalt tyckte
sig höra hemma, bl a Norden, Västeuropa och OECD
i nämnd ordning, där befanns det plötsligt att det inte
var så många som ansåg sig behöva telegrafister
inom handelsflottan.

Möjligen hade vi just då en vacklande inställning i frågan,
eftersom det i det läget uppstod något slags själarnas
resonans mellan Sverige och Grekland, nog också
med åtskilliga extra dB i framriktningen från det grekiska
facket som du säger. Alltså hejade vi på Grekland och
vice versa.

Sedan är det ju möjligt att det fanns ett antal länder
utanför kretsen ovan som ville ha telegrafin kvar, men
dem hade vi nog alltför lite löpande kontakt med.

Mycket intressant att höra dina kommentarer om
"telegrafins renässans" på 90-talet! Då befann jag
mig dock mycket långt bort från snacket i korridorerna
vid Gustav Adolfs torg och Vasagatan.

Bengt, det här med problem med sidbandsunder-
tryckning vid låga toner har säkert bidragit till "höjd-
problemet" såsom vi ser det. Diskussionen om
höga eller låga tonpar fanns ju redan på den gamla
ång-RTTYns tid och fortsatte när paketradion kom.

Själv är jag papperstiger och inte tekniker, så mina
kommentarer om ditt intressanta mottagarprojekt
utgår mer från användarens perspektiv än konstruktörens.

Jag kan alltså bara ropa "hear, hear!" när det gäller
valet av pitch och optimering någonstans där; den
exakta tonhöjden kan säkert folk sedan ha synpunkter
på.

En annan sak som din konstruktion skjuter in sig på
är att reducera internbruset i mottagaren. Jag har
också haft en Drake C-line, som jag senare bytte
mot en TR-7, som jag fortfarande gillar och ofta
använder. En svaghet hos dessa Drake-prylar tycker
jag dock är just högfrekvent LF-brus. Det låter som
något skäligen enkelt att förebygga redan på ritbordet!

73,
Rolf
SM5MX

"Vännernas beundran stiger med