SV: [TOEC] Då kan vi slutaköra test...

Lars SM4WGB lars at elmqvist.net
Tue May 25 08:50:06 EDT 2004

Hej

Det är väl så, Bengt och Teemu, att amatörradion spelar en olika stor roll i våra liv.
Det finns de, för vilka amatörradion är allt. Så finns det de, för vilka det är en mindre del.
För mig var amatörradion ett stort intresse i tonåren på femtiotalet. Jag kom aldrig så långt att jag "blev" amatör då. Mycket annat (familj o jobb) kom före.
Nu i sextioårsåldern har jag lite mer av både tid och pengar.
Jag kör test och tycker det är kul, med en beg inköpt IC751A, barfota med en 83 m lång horisontell loop. Det är vad jag är beredd att lägga på min hobby.
Jag har kört en hel del 2m-test 1997-2002, deltar relativt regelbundet i SL-testerna och månadstesterna på 80/40.
Med den utrustningen är jag ganska nöjd att placera mig på 7:de plats på SSB efter första kvartalet i år.
http://www.sk3bg.se/contest/res/r04mttit.htm#KV1

Jag har kört ryska testen med samma utrustning. Visst är det toppen med snabba resultat och dessutom med UBN-fil så man ser vilka fel man gjort. Det kom något diplom som jag stoppade undan någonstans. Mer stolt är jag över att ha det gällande rekordet för SM i klassen SOAB-SSB-Low.
Det kommer att ligga ute på deras hemsida tills någon annan tar det:
http://www.rdxc.org/recs_w.asp?ID=1

Visst är det kul att köra test och försöka placera sig så bra som möjligt, men... det får inte bli blodigt allvar för min del. Jag vet att de som placerar sig bättre, oftast har bättre utrustning och är bättre operatörer.
Jag förstår er, Teemu och Bengt, för er är detta mycket mer allvar än för mig och jag är tacksam för allt det arbete som alla eldsjälar lägger ner på amatörradion.

Till sist, för att knyta ihop det, ur min synvinkel är inte plaketterna så viktiga.

"Den som har planterat ett träd, har inte levt förgäves" kinesiskt(?) ordspråk

Med bästa 73 från Lars SM4WGB med SM4W i test

Huga huga..