[TOEC] SAC

Håkan Olsson sm6eqo at bredband.net
Mon Sep 20 14:41:49 EDT 2004

Anrop: SM6EQO
Kategori: SOAB QRP

RIG: IC-703
ANT: Windom for 40 meter hängandes cirka 20 meter över backen.

QRV: cirka 19 timmar

Band        QSO         Pts          Cty
-----------------------------------
3,5               23          46           10
  7              246        496           33
 14             158        320           24
 21               13          34             5
 28                 1            3             1
Total          441         899          73

Score: 65.627

Gick bra under första halvan av testen, men på söndagsförmiddagen blev det segare och segare. Grannen som bor bara några hundra meter från mig här i Mölndal - SM6VJA - tror jag körde 514 qso:n (också QRP), men han har en vertikal på taket som nog strålar lite bättre än min tråd. Å andra sida kör han med papperslogg, så det jämnar väl ut sig.

Ingen kul test för qrp-stationer. De som aldrig skulle höra en när de själva söker efter stationer, brukar svara omgående när man ropar dem. Det är liksom qrp:ns förbannelse...