[TOEC] Portabeltesten SM5AJV

SM5AJV sm5ajv at chello.se
Tue May 24 13:22:40 EDT 2005

SSA Portabeltest 2005-05-22, Claimed scores for SM5AJV

Band  QSO   QSO     QRB   QRB Points  Points  Points
MHz    CW    PH      CW    PH     CW      PH   CW+PH
----  ---   ---   ----- ----- ------  ------  ------
7.0     9     0     351     0   1737       0    1737
3.5    29     0     541     0   2705       0    2705
----  ---   ---   ----- ----- ------  ------  -------
Total  38     0     892     0   4442       0    4442

Rig: FT-817
Ant: dubbeldipol 80/40 ca 7m upp
QTH: Grimstaskogen, vid Mälaren
TRP: cykel

Årets portabeltest bjöd på överraskningar när det gäller
konditionerna på 40 meter. Under rekogniseringsturen
under lördagen provade jag om mitt QTH på ett högt berg
vid Mälaren skulle kunna vara bra på just 40-metersbandet.
Det var lite bråttom, så jag slängde bara ut den
ihoprullade dubbeldipolen för 80/40 på marken.
Det hördes en del signaler och speciellt LI9VDA var
stark som tusan. Jag provade att svara honom med 5W
och det gick att genomföra en rapportväxling. Så om
om bara antennen kom upp i träden skulle det här bli
"mumma" till söndagens övningar. Dock var det lång-
skip på 40 hela testen igenom EA/DL/G/ON m.fl hördes
hela dagen och de svenska stationerna var svaga.
Endast 9 stationer kördes på 40. Ingen SM2:a hördes
eller kördes på något band.

Hursomhelst en trevlig test i ett härligt väder.
Regnet som SMHI "lovat" uteblev och jag fick
en svårförklarad ensidig solbränna.

73 de Ingemar, SM5AJV