[TOEC] SAC

SM3WMV Mikael sm3wmv at hotmail.com
Thu Sep 15 11:29:10 EDT 2005

Hejsan!

Själv kör jag inte pga av att jag inte tycker SAC är vidare rolig, speciellt
inte då man måste åka buss 12 timmar och när K-index är över 5, då är det
inte värt det. Dessutom har jag inte råd att åka hem för busspriserna är
hutlösa...Det är billigare för mig att flyga till Stockholm än att åka 40
mil buss, tragiskt. Heja Göran, vi ska åka kollektivt...? Kostnadsskillnaden
att åka hem i en hyffsat snål bil kontra att åka buss är marginell,
tragiskt.

Anledningen jag tycker SAC inte är vidare roligt är framförallt 24h konstant
ropande CQ. Jag anser det hade varit roligare om SAC gjordes om mer
liknanade RDXC då man får köra alla stationer men att i det fallet Ryssarna
ger 3x så mycket poäng. Då hade man gjort tävlingen mer attraktiv för
stationer runt i världen + att det blir mer utmaning med multiplar. Dessutom
hade vi Skandinaver behållt den fina raten eftersom alla hade haft minst en
antenn riktad mot oss + velat köra oss. Köra S&P i SAC är i princip hopplöst
då det sällan är Icke-Skandinavier som ropar CQ.

Nej, för mig blir det nog först en seriös satsning i CQWW SSB och CW.

PS. Jag hade inte kört SAC i år även om kondsen varit bra. Det skulle
isåfall ha varit från någon närliggande station men knappast det heller. DS

//Micke (SM3WMV // SM3W)
http://sm3w.eqth.info/sm3w/index.php