[TOEC] SAC SSB SM2T

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Mon Sep 26 10:53:01 EDT 2005

Hej!

607 564 poäng vid solfläcksminimum räknar jag som ganska bra resultat
från en medelstor station norr om 65 breddgraden.
Ändå hade jag en sovpaus på 2 timmar.

band  QSO  Poäng  Mult
----  ---  -----  ----
10      2      5     2
15    116    281    41
20    785   1887    63
40    321    700    55
80    134    275    32
     ----   ----   ---
Tot. 1358   3148   193

Summa poäng = 607564

Började på 15m och fick en kort run på 12 qso'n. Hittade ES5TV, den
energiska testköraren från Estland.
Vi provade 10 meter och det fungerade även om det var marginellt. Han är
den enda 5 bandaren, det närmaste
var en HS0, mer sen.
Eftersom prognosen var lugn så vågade jag anta att 15 skulle uppna på
söndag morgon så jag gick på 20 för att få
bättre fart och det blev det. Efter en haltimme och QSOnr 38 så kollade
jag 15 för säkerhetsskull och fick tag på
HS0ZDY, en svensk!  Tog en rövare och föreslog QSY 10 meter och tro det
eller ej men vi fick QSO om än knappt.
Vi gick även till 20 meter då vi ändå var på gång.
Körde lite mer 15 för säkerhets skull men raten var ganska låg så efter
en timme hade jag "bara" 60 QSO'n.
Gick rätt tidigt till 40 , där fick jag inte riktigt lika bra rate men
alla som försökt köra 40 vet hur det låter där.
Provade rätt tidigt 80 men det var ett misstag för raten sjunk drastiskt.
Kring 120 tiden gick jag till 20 meter och fick en otrolig run på
nordamerika. Körde mer än 150 NA.
En del var till och med mobila stationer så solfläcksminimum till trots
så var det inget fel på 20.
Hörde sen att det var visst bara vi här uppe som kom igenom riktigt bra
till NA.
Sen gled den stora segheten nästan inga svar på CQ på något band, de bra
bitarna av 80 var okuperat av
protektionistiska DXare och OH, bipande dinosaurer så man fick försöka
hitta någon lucka men även där
var det trögt. Ingen NA för mig i år på 80 även om 4-squaren hade
förbättrats med många timmar hårt
skogsarbete (fällande av grov slyskog där antennen huserade) och mer
radialer. Antennen verkade i alla
fall gå bra för många stationer som ropade hade jag svårt att läsa. Fick
en JA men ingen NA.

Tykte det var lika bra att ta en sovpaus så jag gick QRT i 2 timmar.
På morgonen var det fortfarande trögt så det räckte men det blev bättre
eftersom tiden gick. Till slut öppnade
15 meter men 10 var i princip dött. Fick faktiskt en liten run mot JA på
morgonen.

Får några år sedan när det fortfarande var 27 timmar på SAC'en så hade
jag svårt att få ihop 1000 QSO.
Nu går det även om konditionerna inte är dom bästa. Tydligen ger träning
och bättre utrustning resultat.

Tid    Rate    Kommentar
12   60   15m och 20m
13  133   20m, mest EU Man skulle haft den här "raten" hela tiden
14   79   14:35 - 15:17 QSY 40
15   85
16   84
17   65   Försökte på 80, tappade rate
18   61   18:12 QSY 80
19   49   14:50 80 segar så QSY 40
20   73
21   44   Testar 20 NA går bra men tycker det saknas för mycke på 80 så
QSY dit 21:24 för multisar.
22   95   22:26 för segt QSY 20, NA gå UFB
23   92   NA på 20
00   20
01   16   Riktigt trögt
02    3
03    0   Sovpaus 2 timmar
04    9
05   47
06   45
07   27   Fortfarande trögt
08   62
09   94   Nu har folk och band vaknat, 20m går bra
10   59   15 ger mindre rate men många multisar
11   63   11:27 qsy 20 pga trögt 15, Klarar precis 600 000 poängsgränsen
preliminärt.

Rig: IC756 + Drake L7, <=1kW ut.

10m  4el Yagi @24m
15m  2x2 Yagi