[TOEC] SAC

Jan Erik Holm sm2ekm at telia.com
Fri Aug 4 04:38:08 EDT 2006

Lite kommentarer

Eric Lund wrote:

> OK Håkan SM6EQO,
>
> mycket bra skrivet inlägg om SAC (det stod IARU i rubriken...), som fordrar
> en del kommentarer. Jag kan väl börja som befinner mig någonstans mellan
> radiofyrarna/minimalisterna och betonghäckarna/eliten.
>
> SAC är en rolig test. Skulle bli ändå roligare om man fick köra SM och
> övriga Norden (håller med EQO).

Inte i min mening.

> Håller även med om  vi inte ska fokusera på superstationerna. Nej, i QTC och
> i andra sammanhang ska vi för gemene ham framhäva det Håkan skriver: Man
> tävlar mot sig själv; oavsett utrustning eller ambitioner i
> resultatlistorna. Jag har gjort det i många år, och brukar inte ge mig
> förrän jag slagit mitt tidigare rekord - i antal QSO eller poäng.
>
> Däremot ska vi fokusera på superstationerna när det gäller landskampen. Utan
> dem har vi ingen chans. I landskampen är det summan av alla poäng som
> räknas. Det intressanta är att superstationerna + QRPfolket + alla andra där
> [...]
Hmm. Detta låter som om du vill äta upp kakan och samtidigt ha den kvar.
Vi får nog vackert "i alla sammanhang" fokusera på alla.
Kan inte vara så att vi bara ska uppmuntra superstationerna när dom
verkligen behövs.

> Min slutpoäng här är att vi ska satsa på alla. Alla är välkomna att vara
> med, men det är de små stationerna som behöver uppmuntran. De stora vet vad
> det handlar om och sitter redan i startblocken när det blir contest.

Här skriver du förvisso alla men sen förstår man att superstationerna skall
inte uppmuntras.

GLÖM INTE BORT: I Finland finns det mångfalt fler superstationer än i Sverige.
I Sverige kanske det finns ett 10 tal större stationer, kanske bara ett par
tre superstatiner, jag vill inte ens kalla min egen station för superstation.
Vi kan mobilisera hur många söndagskörare, QRP-are, nybörjare etc som hellst
och vi kommer ändå inte vinna landskampen.
Nej vi får nog faktiskt bita i det sura äpple (för somliga tydligen) och även
krusa våra stora/super stationer lite.
Glöm heller inte bort, Finland kan mobilisera också. I Finland finns tex minst
150 st roterbara master på 30-60m (även högre) med hur mycket monobands Yagi
som hellst. Dom behöver bara nysa till för att köra ringar runt de små
Svenskarna.
Vakna upp och analysera situationen objektivt istället.
Men som Tord SM3EVR skriver, vad vill vi med SAC. VILL VI VERKLIGEN vinna
landskampen, detta mina herrar måste vi till att börja med bestämma oss
för.
Om svaret är JA behövs både liten och stor, ALLA måste uppmuntras.
Troligen räcker det inte i alla fall, på pappret har vi helt enkelt inte
nog hårdvara i Sverige för att klara av det.

> 73 Eric SM6JSM/0
>
> PS Kul med stor aktivitet på TOEC-reflektorn. Mindre kul att man egentligen
> inte har tid med detta på jobbet... DS

73 SM2EKM