[TOEC] SM2CEW i SMP

Peter Sundberg sm2cew at telia.com
Fri Aug 31 05:27:46 EDT 2007

Hej Håkan!
Fina bilder, intressant att se ditt setup. Oj vad jag ropade dig på 80m, du
hördes jättebra i KP15... hade gett fina poäng..
Ser nu att din antenn satt högt och fint, så det är ingen överraskning att
den fungerade så bra.

Vad gäller deltaloopen så är väl en av analyserna som gjorts (av W8JI) att
det är något av en myt att den skulle vara tystare och bättre att lyssna på
än en dipol. Åtminstone när man sätter den med basen nere mot marken,
effektiv antennhöjd blir ju dessutom ganska låg. Minns däremot att vi hade
en 80m deltaloop på conteststationen SL2ZZU i början av 80-talet med
spetsen nedåt, och basen hängde horisontellt ca 32m uppe i luften mellan
två master. Det var en bra antenn, för DX.... :-)

Men det finns säkert fler som kan ge sin input i denna intressanta fråga.

73 de Peter SM2CEW