[TOEC] WPX CW 2007 SJ3W

Dan Hultgren sm5imo at swipnet.se
Tue May 29 14:32:39 EDT 2007

CallSign Used : SJ3W
Operator(s) : SM5IMO
Band : 80M
Power : HIGH
Mode : CW
Name : Fernebo Contest Team

 Band    QSOs    Pts  WPX
  3,5     569    1515  353

 Score : 534 795

Rig : Elecraft K2 + Slutsteg
Antenner :  4-square + inv-v @15m

Denna test kommer att lämna ett bestående intryck efter sig i form av
QRN, QRN, QRN.....Jag har under mina testår aldrig varit med om dess
like. Visst kan det vara QRN ibland men aldrig så kontinuerligt och
starkt som under helgen som gick. När man som i WPX ska ta emot ett
serienummer, så kan men ge sig i den på att knastret kommer precis när
motstationen sänder detta. Det blev med andra ord många gånger man fick
sända NR?

Men man får skylla sig själv när man väljer att köra 80 så här års. Jag
tvekade in i det sista om jag skulle köra 40 istället men norrskenet
blev den avgörande faktorn att det blev 80 som valet föll på. Första
natten var det skrala conds och det blev ingen bra öppning mot USA.
Lördag kväll bjöd på ett rejält norrsken och det var till och med trögt
att köra mellaneuropa. Dessbättre piggade bandet på sig och det blev
till slut en del jänkare i loggen. Jag hade inte möjlighet att köra
söndag kväll, totalt var jag QRV under 15 timmar,  men är trots detta
nöjd med resultatet. Det ligger över det svenska rekordet.

Vad kör man då på 80m i slutet av maj? Följande länder hamnade i topp
QSO-mässigt:

DL    75 QSO
UA    71
OK    46
K     37
UR    28
SP    26
UA9   21

SM mäktade bara med 11 QSO. Några halvrara DX hamnade också i loggen:
3X, 6W, C6, VQ9, YB och ZF.

73 de Danne/IMO