[TOEC] SAC - Vad tycker DU ?

Peter Sundberg sm2cew at telia.com
Sun Nov 9 15:39:34 EST 2008

Ok Mats, tack för påminnelsen ang. enkäten, hade glömt den.

Förmedlar min ödmjuka synpunkter i texten nedan.

>* Formatet: Endast skandinavien / inkludera Baltikum / etc
Formatet ok, det är bra att man letar efter skandinaver.

>* Tidpunkt: som det idag / en helg CW+SSB / 24h / 27h / 36h / etc
Som idag, 24h är helt ok, även start och sluttid är ok.

>* Band: 10-80 / 10-160 / etc
10-80m, punkt slut.

>* Klasser: som idag / SOAB-TB / Mix / etc
Ingen "skarp" synpunkt på klassindelningen. Tycker dock att senaste årens
snack om att man "måste" köra alla band för att dra sitt strå till stacken
i landskapen hämmar single band satsningar, som jag faktiskt själv tycker
om. Kan förstå resonemanget, men..

>* Poängberäkning: som idag / QSO inom Skandinavine # poäng
Se nedan

>* Multipliers: som idag / distrikt / regioner / etc
Kör WPX-stuket för att ge icke skandinaver multisar, då finns det äntligen
en anledning att dessa vanity calls i skandinavien nyttjas, för de som nu
vill köra med sådana.

I ryska "preppen" (kort test modell sprint) för IARU/WRTC så skiftade alla
R3-stationer call med jämna intervaller, och det gjordet det hela
intressant för då jagade man dem igen. Säger inte att det går att införa i
SAC, men på något vis bör multisar för icke skandinaver utvecklas. Det
tjänar vi alla på.
Dela därför in testen i 4 st 6-timmarspass, under vilka man får köra samma
stationer igen. Hellre det, än trista döda perioder. Återigen, "Ryssen" kör
så i sin onsdagstest på 80m, men då med 30-minuterspass. Snacka om att det
är drag i röret..

Och om man inför detta så handlar det om mycket rävspel och planering av
vilket band man skall befinna sig på för att få ut max.

>* Krock med CQWW RTTY: ok / ej ok / etc
No solution -> no problem !

>* Räkna DX utanför testen: ok / ej ok / etc
Alla QSO kan räknas enligt mig, förutsatt att ett testmeddelande utväxlas.

>* Testmeddelande: som idag / annat meddelande / etc
Om formatet ovan nyttjas, ingen anledning att förändra. Om man däremot vill
nyttja testmeddelandet för att skapa någon form av mervärde i det så kanske
även det kan vävas in i ett format som bygger på 6-timmars pass.

En kommitté, som har uppdraget hela tiden. Krav på elektronisk logg, snabba
ryck med sammanställning och presentation av resultaten. Hellre fort och
något litet fel, än helt rätt efter lång tid.

>* Övriga synpunkter:
Ta intryck av andra format, och skapa något nytt som ger riktigt drag i
röret. Ryssarna har lyckats med detta, och jag ser inget fel i att man kan
köra en station 4 ggr/band, hellre än att ropa CQ ändlöst under natten. Som
operatör så handlar det ju fortfarande om att köra så många QSO som
möjligt, så snabbt som möjligt. Skapar också möjlighet till ett antal
"6-hour Trophy", exempelvis "Most QSO's during 6-hour period", "Night Owl
6-hour Champion", "Morning 6-hour champion" osv..

***** Slutkommentar: CEW = galen, kanske det. Ändrar vi inget så är jag med
på det också. Men i takt med ålder så har min önskan att bränna
midnatts-olja minskat, framförallt med tanke på hur många QSO det ger. Kan
vi ändra på det så vore det kul. Om inte, helt ok, då kör jag som jag
brukar, när det passar mig.

För SAC är kul!

Seså, där fick ni något att diskutera, eller?

73 de Peter SM2CEW
www.sm2cew.com