[TOEC] SAC - Vad tycker DU ?

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Mon Nov 10 00:14:56 EST 2008

Hej Peter!

Tack för intressanta synpunkter och det är precis den här typen av "galna"
förslag som jag tror för tävlingen framåt. Iden med att dela in testen in 6
timmars intervaller var spännande tycker jag... Precis som Du säger så
gäller det att skapa litet intressanta varianter som kan öka
nattaktiviteten, för som det ser ut nu är den nästan bara att försöka köra
ALLA stationer på ALLA band om man ska ha en chans att knipa förstaplatsen.
Det kan man nästan (litet vårdslöst uttryckt) göra om man har bästa QTH,
bästa signalen och mest uthållighet.... Men om man delar in testen i fyra
sextimmarsintervaller så är det ytterligare en komponent som kommer in... en
operatörsskicklighetsparameter som inte blir betydelselös... En station som
kan köra snabbt och effektivt kan därmed verkligen utmana de riktigt stora
drakarna.

Skandinavien tror jag även vi ska fokusera på att utveckla i stället för att
skapa hybrider... Jag la fram ett förslag om Baltikum enbart för att belysa
hur otroligt segt det är att ligga 3-5 timmar på natten antingen med att
ropa CQ eller försöka finna någon ny station som man redan kört med andra
VFOn eller andra SO2R-radion...

160 meter tycker åtminstone jag kan vara roligt att inkludera, även om jag
aldrig kört riktigt seriöst på det bandet...

Vi får se vad alla "galna" ideer kan skapa för tankar, men ett som är säkert
är att det åtminstone finns friska ideer här och var, så det ska nog bli bra
med SAC oxo...  Precis som Du säger så är det kanske ingen kris med reglerna
just nu, men vissa av dem är litet luddiga. Det viktigaste är att man får
upp aktiviteten och effektiviteten i logghanteringen, resultaten och
diplom-plakettutskicken.

73 de LRR