[TOEC] SAC - Vad tycker DU ?

Jan Palmquist jan.palmquist at mailbox.swipnet.se
Fri Nov 14 12:52:25 EST 2008

Mina kommentarer... Jag har dock ej kört
ordentligt på några år pga antennproblem.

/Jan - SM5FUG

> [...]
>
> SAC-testen har de senaste åren varit föremål för en hel
> del diskussioner. Det har handlat om regler, organisation etc.
> På CCF-kryssningen i januari kommer en av programpunkterna
> handla om SAC. Det är däför angeläget att få in synpunkter
> för att få en bild av hur de Skandinaviska deltagarna ser
> på SAC inför mötet i januari.
>
> Fundera och svara på nedanstående frågeställningar antingen
> direkt här på reflektorn eller ett privat mail.
> Samma typ av frågeställningar har gått ut på CCF-reflektorn.
>

> * Formatet: Endast skandinavien / inkludera Baltikum / etc
Endast Skandinavien. Och World-wide-tester finns det redan för många av.
> * Tidpunkt: som det idag / en helg CW+SSB / 24h / 27h / 36h / etc
CW och SSB olika helger!
Jag gillade egentligen gamla 15-18Z-varianten som gav två solnedgångar
med fina DX på 80 och 40 på söndagen, och stor del av lördagen fri.
Jag kan leva med 24-timmarsvarianten men absolut ingen 36 eller 48 timmars.
> * Band: 10-80 / 10-160 / etc
Låt 160m vara, trångt och stökigt och många saknar vettig antenn där.
> * Klasser: som idag / SOAB-TB / Mix / etc
Inga synpunkter
> * Poängberäkning: som idag / QSO inom Skandinavine # poäng
OK som idag
> * Multipliers: som idag / distrikt / regioner / etc
Fler multisar inom Skandinavien kanske kan göra testen roligare
för ickeskandinaverna.
> * Krock med CQWW RTTY: ok / ej ok / etc
Tråkigt, vi var där först. Finns det en bra helg i oktober ledig?
> * Räkna DX utanför testen: ok / ej ok / etc
Komplett meddelande måste finnas och sen ska stationen finnas i ett
antal loggar, 5 eller 10 kanske.
> * Testmeddelande: som idag / annat meddelande / etc
OK idag
En bra fungerande kommitte behövs.
> * Övriga synpunkter:
Det är vår typ av test, Skandinavien mot världen och kamp inom Skandinavien.
Spara det som gör testen annorlunda än alla World-wide-tester.
Vi borde vara många nog i Skandinavien för att fylla banden med aktivitet
och jag tror det blir bättre när vi får lite fler solfläckar så att det
blir roligare att köra. Priser stimulerar också, jag körde 500 QSOn ett
år för att vara med i utlottning och vann det loggprogram jag fortfarande
använder. Utan utlottningen hade jag sannolikt kört färre QSOn eftersom
jag ej hade hela helgen ledig.