[TOEC] Klara och bättre tydliga regler

Håkan sm6eqo at bredband.net
Wed Aug 25 05:03:57 PDT 2010

  Uwe,

Total rättvisa kommer vi aldrig att få. Det är frågan om det ens är
någon mening att försöka. Det räcker med att ta qth:et som exempel.
Under mitt SOTA-körande har jag funnit att det kan göra så mycket som
4-5 S-enheters skillnad i andra ändan beroende på vilken topp man
befinner sig på och hur marken och omgivningarna ser ut. Under
världsmästerskapet försökte man skapa exakt samma förutsättningar för
alla deltagarna, men likt förbannat var det skillnad på hur man kunde
höra de olika stationerna. Vissa var starkare, vissa var svagare.

Vidare är inte alla seriösa i sitt testkörande. Man kör tester av många
olika orsaker, den ena lika god som den andra. En av orsakerna kan vara
att man egentligen är mest intresserad av de tekniska aspekterna eller
att man mest intressant att bygga antenner. Jag har svårt att se något
fel i det. Man skall göra det man har lust med och tycker är roligt!

I high-powerklassen har vi väl inte så mycket att hämta. Där är det, och
har väl alltid varit, fritt fram och alla medel tillåtna. Det enda som
kan råda bot på det är väl de allt högre el-priserna... :-)

Om man ändå skall försöka skapa rättvisa skall det ske enbart med syfte
att få fler intresserade av testkörande.

Det finns redan två klasser som används ibland. "TB-wires" dvs en
trebandare för 10-15-20 och trådantenner för 40-80 och "Single Element
Antennas" dvs att man bara får använda antenner med ett strålande
element; vertikaler eller dipoler. Det är möjligt att man kunde få fler
intresserade om man lyfte fram sådana klasser. Gjorde man det så kanske
även de med mera spartansk utrustning fann det lönt att börja med
testkörande.

/Håkan