[TOEC] Klara och bättre tydliga regler

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Wed Aug 25 05:13:48 PDT 2010

Hej Håkan,

Visst fanns det litet skillnader i QTH:na under WRTC, men den största
skillnaden gällande signalstyrkor tror jag vi kan förklara med att grabbarna
satt med en yagi som funkade rätt skapligt med avseende på F/B och F/S. Det
var intressant att befinna sig i mitten av en grupp bestående av 7 stationer
och se 7 helt olika beamriktningar. Även orienteringen av dipolerna för 80
och 40 var fri, vilket torde kunna ge ett antal dBs skillnad mellan
deltagarna.

Konduktiviteten i marken har betydligt mindre effekt än vad vissa
framhåller. En sak är om man befinner sig med sina antenner i direkt
anslutning (då menar jag ett fåtal meter) till havsvatten med hög salthalt.
Där gör det en stor skillnad med markförhållanden under antennen. På
landbacken är det fri horisont, antennhöjd, gain i antennen och effekt som
står för huvuddelen av signalstyrkan. Mer hokus pokus än så är det inte...

73 de LRR