[TOEC] Contestkörande på VHF

SM6U, Rickard sm6u at sk6aw.net
Sat Jul 3 14:22:06 PDT 2010

VHF-Tester som inte inkluderar 50MHz och/eller rediga condx är ofta
väldigt låntråkiga. Om man kan åstadkomma 70 QSO under fyra timmar
istället för 60 under samma tid genom att skedda på nätet medan man
ropar CQ och/eller lyssnar åt annat håll är ett stort plus i mina
ögon. Dels "får man att göra" när man skeddar och dels blir det mera
roligt i loggen, om man har tur och skedden går hem.

Självklart gör man inte uppehåll i själva radiokörandet för att skedda
utan det sker samtidigt.

Desto högre upp i frekvens desto mer gain och direktivitet i antennerna,
man måste i stort sett ligga riktade mot varandra för att QSO skall möjligt.

Vad gäller kortvågstester är jag inte alls av samma uppfattning, där hör
inte skeds hemma.

/Rickard
  SM6U - 8S4S